منو اصلی
لینکهای مفید

مضرات مصرف قند و شكر  
 

امروزه متاسفانه شاهد افزايش روز افزون مصرف قند و محصولات شيرين هستيم. به تدريج كه ذائقه ي مردم به غذاهاي شيرين عادت مي كند، كارخانجات مواد غذايي نيز روز به روز، محصولات شيرين تري بــه بــازار روانه مي كنند و اين سيكل معيوب، پيوسته در حال چرخش است. بر اساس گزارش طرح جامع مطالعات الگوي مصرف مواد غذايي خانوار در سال 81-79 كه توسط انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور انجام شد سرانه مصرف مواد قندي در كشور 59 گرم است كه حدود 1/8 درصد انرژي دريافتي را در بر مي گيرد. عادت كردن به ذائقه شيرين كه به طور معمول از همان كودكي رخ مي دهد، عوارض جسماني متعددي نظير اضافه وزن، ديابت، بيماري قلبي و آرتريت را در سنين بالاتر به دنبال خواهد داشت. قند و تركيبات حاوي قند، كالري زيادي براي بدن تامين مي كنند؛ اما متاسفانه فاقد مواد مغذي لازم براي ما هستند؛ بنابراين بايد سهم ناچيزي از انرژي دريافتي روزانه ما را تشكيل دهند.

به طور كلي قندها گروهي از مواد انرژي زا هستند كه هر گرم آن ها 4 كيلوكالري انرژي توليد مي كند و مانند چربي ها در صورتي كه بيش از ميزان مورد نياز مصرف شوند باعث اضافه وزن، چاقي، افزايش فشارخون و افزايش چربي خون كه همگي از عوامل موثر در بروز بيماري هاي قلبي عروقي هستند، مي شوند. به علاوه مصرف زياد مواد قندي سبب ايجاد پوسيدگي دندان به ويژه در كودكان مي شود. بايد سعي شود تا حد امكان مصرف اين گروه در برنامه غذايي كاهش يابد.

در بسياري از مطالعات مصرف زياد قند و شكر با افزايش شيوع بعضي از سرطان ها مرتبط شناخته شده است.

از سوي ديگر مصرف زياد قندهاي ساده به علت تحريك ترشح انسولين موجب افت قند خون شده كه خود منجر به تمايل بيشتر به مصرف قندهاي ساده و متعاقب آن افزايش انرژي دريافتي و اضافه وزن و چاقي مي شود.

با توجه به مضرات مصرف مازاد مواد قندي در سلامت توصيه مي شود كمتر از 10% از انرژي روزانه از قندهاي ساده تامين شود به عنوان مثال شخصي كه روزانه 2000 كالري انرژي دريافت مي كند مي تواند كمتر از 200 كالري آن را (حدود 50 گرم) از قند و شكر دريافت كند.براي ادامه مطلب لينك زيرا دانلود كنيد.

   دانلود : مضرات_مصرف_زياد_قند_وشكر_148762.pdf           حجم فایل 62 KB