منو اصلی
لینکهای مفید

تغذيه و بهداشت در ايام نوروز  
 

درايام ديد و بازديد هاي نوروز ي،  معمولا برنامه غذايي روزانه تغيير مي كند واين تغييرات ممكن است  سلامت هموطنان را به خطر بيندازد. يکي از مشکلات اساسي که اکثر مردم ( به ويژه افرادي که از برنامه غذايي کاهش وزن استفاده مي کنند ) در ايام نوروز با آن مواجهند ، اضافه وزن ناشي از مصرف زياد شيريني ، شکلات ، آجيل و ... است . اضافه وزن وچاقي  خود زمينه ساز ديابت نوع 2 ، فشار خون بالا ، جربي خون بالا و بالاخره بيماري هاي قلبي عروقي است.  با رعايت نكاتي در تغذيه خود در اين ايام مي توانيد از بروز اضافه وزن وچاقي  پيشگيري كنيد.

 از انواع شيرينيهاي ساده ودراندازه كوچك  براي پذيرايي ميمانان خود  تهيه كنيد. تا ميهمانان  با افزايش  دريافت قند و چربي اضافي مواجه  نشوند. خودتان نيز اگر مايل به مصرف شيريني هستيتد از شيريني هاي ساده وكوچك وبه مقدار كم استفاده كنيد. شيريني هاي   تازه  كه با مقادير زياد شكلات ، خامه ويا ژله تهيه مي شوند ميزان كالري بالايي دارند  و مقادير زيادي قند وچربي وارد بدن مي كنند كه علاوه بر اضافه وزن ، بالارفتن ميزان چربي هاي خون را نيز بدنبال خواهند داشت. توصيه مي شود در طول روز اگر به ميهماني هاي متعددي مي رويد حساب تعداد شيريني هايي را كه مي خوريد داشته باشيد. اگر در يك ديد وبازديد شيريني ميل نموديد ، در  ديد وبازديد بعدي بجاي شيريني  يك عدد ميوه مصرف كنيد . 

ميوه ها  علاوه بر ويتامين ها واملاح معدني كه براي حفظ سلامت بدن لازمند ، حاوي تركيباتي بنام انتي اكسيدان هستند كه نقش آنها در پيشگيري از بيماري هاي غيرواگير ازجمله ديابت ، بيماري هاي قلبي عروقي و سرطان ها شناخته شده است . آنتي اكسيدان ها  از طريق تركيب شدن با  راديكال هاي آزاد كه بدنبال واكنش هاي  اكسيداسيوني در بدن توليد مي شوند  از آسيب و تخريب سلول هاي بدن جلوگيري مي كنند. درميان ميوه ها ، مركبات  وسيب از پرخاصيت ترين هاست.  مصرف موز  بدليل داشتن كالري زياد بايد محدود شود. خيار نيز چون كالري بسيار كمي دارد و جاي ميوه را مي گيرد، براي كساني كه اضافه وزن دارند يا مراقب قند خون خود هستند بسيار مناسب است.

براي صرف چاي ، بجاي قند و شكلات ، از كشمش ، توت خشك ويا خرما در حد كم استفاده كنيد. واگر قهوه و نسكافه براي پذيرايي سرو مي شود از نوع بدون قند آن استفاده كنيد.

درمصرف آجيل زياده روي نكنيد . انواع مغزها وتخمه ها  حاوي مقادير زيادي چربي هستند . بطوري كه  هر 100 گرم آنها حاوي 500 تا 600 كالري  است .  از انواع آجيل هاي بدون نمك ويا كم نمك  استفاده كنيد. آجيل هاي شور با داشتن مقادير زياد نمك ، زمينه را براي فشار خون بالا فراهم مي كنند. بوپژه افرادي كه به فشار خون بالا دچار هستند و هم  چنين بيماران قلبي عروقي  ازمصرف آجيل هاي شور  بايد اجتناب نمايند. براي ادامه مطلب زيرا دانلود كنيد.

 

   دانلود : تغذيه_و_بهداشت_در_ايام_نوروز_148756.pdf           حجم فایل 84 KB