منو اصلی
حدیث
تقویم

 



  • برنامه آموزشی و ضوابط دوره بهیاری یکساله (کمک پرستاری)
  • شرح وظایف بازنگری شده بهیاری یکساله (کمک پرستاری)

 

 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

معاونت پرستاری

 

 

 

 

 

برنامه آموزشي و ضوابط دوره

" بهیاری يكساله (كمك پرستار) "

 

 

 

 

 

به نام او كه جان را فكرت آموخت

 

 

 

 

 

فصل اول

 

 

 

 

 

 

 

برنامه آموزشي دوره بهیاری يكساله (كمك پرستار)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شهریور ماه 1393

با توجه به نیاز مبرم به وجود نیروهای کمکی در کادر پرستاری و به منظور پوشش دادن بخشی از شرح وظایف پرستاران که قابل واگذاری به نیروهای کمکی می باشد و با هدف ساماندهی برنامه آموزش موجود تربیت بهیاران، ضوابط و برنامه دوره آموزشی بهیاری از طریق  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تهیه، تدوین و تصویب گردیده و از سوی دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی (وابسته و غیر وابسته) اجرا می شود.

 

مقدمه:

 

 

 

 

عنوان دوره به فارسي و انگليسي:

 

بهیاری

Nursing Assistant

 

 


 

این دوره یکی از دوره های مهارتی زیر مجموعه پرستاری می باشد که از سه بخش آموزش نظری، عملی و بالینی توسط مجری آموزش در مدت مشخص برگزار شده و منتج به ارائه گواهی نامه بهیاری به فراگیران خواهد شد. بهیاران با گذراندن این دوره آموزشی تحت نظارت پرستاران اقدامات  ايمن و مؤثر را مطابق با شرح وظايف مصوب بهیاری برای بيماران بستري يا سرپائي انجام می دهند.

 

تعريف دوره:

 

 

 

 

 

دوره­هاي ورودي:

 

داشتن مدرک تحصیلی دیپلم (کامل متوسطه ، فنی حرفه ای یا کار دانش )

شایان ذکراست، شرکت داوطلبان دارای مدرک تحصیلی بالاتر از مقطع دیپلم متوسطه مجاز نمي باشد.

 

 

 

 


 

تمامی دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه( تمامی رشته ها ، فنی حرفه ای یا کار دانش ) مجاز به شرکت در آزمون ورودی دوره بهیاری می باشند.

 

شرايط و نحوه پذيرش در دوره:

 

 

 

امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا به منظور رفع کمبود نیروی انسانی در کادر پرستاری مبادرت به تربیت نیروهای کمکی در قالب Certified Nursing Assistant(CNA) و Licensed Practical nurse(LPN)  نموده اند. برای مثال در کشور امریکا ایالات کانزاس، کالیفرنیا و نوادا دوره آموزشی تربیت بهیار با حداقل آموزش 60 الی 75 ساعت بصورت نظری و عملی و ما بقی بصورت کار آموزی برای مدت 9 ماه الی یک سال اقدام نموده اند. در ایالت میشی گان برای آموزش بهیاری برای مدت 34 ساعت تدریس نظری ، 5/16 ساعت عملی و 5/24 ساعت آموزش بالینی جمعا به مدت 75 ساعت اجرا می شود. در ترکیه برنامه آموزشی LVN  (Licensed Vocational Nurse) برای مدت 9 ماه تا دو سال اجرا می شود. در این برنامه متقاضیان دارای مدرک دیپلم متوسطه بوده و در هنگام ثبت نام ارائه گواهی سوء پیشینه و عدم اعتیاد ضروری است.  در انگلستان و استرالیا دوره آموزشی دو ساله LPN  برگزار می گردد با هدف ساماندهی برنامه آموزش موجود تربیت بهیاران، ضوابط و برنامه دوره آموزشی بهیاری از طریق  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تهیه، تدوین و تصویب گردیده و از سوی دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی (وابسته و غیر وابسته) اجرا می شود.

تاريخچه و سير تكاملي دوره در جهان و ايران:

 

 

 

 

 

 

يك صفحه)

 

 

 

در حرفه پرستاری اقدامات عملی و مراقبتی توسط کارشناسان پرستاری طراحی و توسط آنها اجرا می گردد.

بهیاران در اجرای این برنامه زیر نظر پرستار مسئول به انجام وظیفه ( اقدامات اولیه ) خواهند پرداخت . بنابراین بهیار در تمام بخش های بیمارستانی به فعالیت می پردازند و در ساختار تشکیلاتی بیمارستانها جایگاه خواهند داشت .

جايگاه يا جايگاه­هاي شغلی فراگیران :

 

 

 

 

در تدوین این برنامه، بر ارزش­هاي زير تاكيد مي­شود:

ê کمک به تامین نیازهای اولیه بیماران و خانواده آنها

êرعایت کرامت انسانی بیماران                                  رعایت حقوق بیمار

êتسریع در پاسخگویی به درخواست های بیماران و خانواده آنها                              êبیمار محوری

فلسفه (ارزش­ها و باورها):

 

 

 

دورنما (چشم­انداز):

 

در 10 سال آينده، اين دوره در كشور ، از لحاظ استانداردهای آموزشی، یکی از دوره های موفق و تاثیر گذار در تامین خدمات اولیه سلامت بیماران خواهد بود. در طی این مدت شاخص های رضایت مندی بیماران از خدمات پرستاری به واسطه رسیدگی بیشتر و کاملتر ارتقاء خواهد یافت. در طی این مدت ،دوره بهیاری به عنوان یکی از دوره های استاندارد مهارت آموزی به مراکز بین المللی معرفی و مورد تایید قرار خواهد گرفت.

 

رسالت (ماموريت):

رسالت اصلي هر برنامه، تربيت نيروي انساني با يك سري ويژگي­ها است كه

 

 

رسالت اين دوره، تربيت نيروهاي توانمند، ماهر ،مسئوليت پذير،پاسخگو و حساسب به سلامت بیماران و خانواده آنها در ارائه خدمات اولیه  می باشد .

رسالت و ماموریت :

 

 

 

êبرقراری ارتباط مناسب با بیماران و خانواده آنها

êمراقبت جسمی ، روانی و معنوی از بیماران

êارائه خدمات تغذیه، تامین بهداشت اولیه فردی بیماران، جابجایی و نقل انتقال بیماران

êآماده کردن وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای معاینه و مراقبت از بیماران

êتامین نظافت محیط بستری بیمار

êکمک در پذیرش و ترخیص بیماران

êپذیرش مسئولیت ارتقاء دانش و مهارتهای مورد نیاز

 

 

 

 

 

 

پيامدهاي مورد انتظار از فراگیران :

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

نقشهای فراگیران :

 

·         کمک به نظافت شخصی بیماران با دادن لگن بیمار بستری، لوله ادراری، حمام، ماساژ، شستشوی سر، و اصلاح کمک به بیمار برای رفتن به دستشویی. کمک به دوش و حمام.

·         کمک به فعالیت های روزمره زندگی بیماران از طریق غذا دادن به آن­ها، دادن غذا از طریق لوله معده، بلندکردن بیماران، جابجایی آن­ها در تخت قرار دادن آن­ها در وضعیت مناسب، دادن آب خوراکی­های مورد نیاز در بین وعده­های غذایی

·         ارائه مراقبت های کمکی شامل انما، شستشوی ناحیه تناسلی، پانسمان و بانداژ غیر استریل، آماده کردن محل عمل جراحی، کیف یخ، کیف آبگرم، حمام نشیمنگاه، و نصب نرده­های کنار تخت

·         حفظ و کنترل وضع بیمار از طریق چک کردن علایم حیاتی، وزن کردن بیمار اندازه گیری و گرفتن نمونه ادرار، و ثبت میزان مایعات خورده شده و دفع شده

·         تدارک راحتی بیمار با استفاده از امکانات بخش در حمل و نقل بیماران پاسخ دادن به زنگ بیماران و درخواست آنان؛ گزارش مشاهدات از بیمار به پرستار مسئول

·         انجام اقدامات با رعایت قوانین و سلسله مراتب

·         حفظ ارزشهای سازمان و رازداری نسبت به اسرار بیماران

·         روز رسانی دانش شغلی از طریق شرکت در فرصت های آموزشی

 

 

 


وظایف فراگیران به ترتیب هر نقش به شرح زير است:

 

-       در نقش ارائه خدمات پایه :

1-     كسب دستور و برنامه كار از سرپرستار یا مسئول شیفت بخش مربوطه

2-     حضور در زمان تحویل شیفت با حضور پرسنل و گزارش اقدامات انجام شده.

3-    کمک در امر پذیرش ، ترخیص و انتقال مددجویان/ بیماران به / از مرکز بهداشتی درمانی و انتقال

 

 

شایان ذکر است لیست کامل شرح وظایف بهیار پیوست می باشد.

توانمندي­هاي و مهارت­هاي اصلي مورد انتظار

(Expected Competencies)

الف: توانمندي­هاي مورد انتظار:( Competencies)

ê مهارتهاي ارتباطي                        ê تعامل بين­بخشي      كار در محيط­هاي بیمارستانی

ê مشارکت در کنترل عفونت های بیمارستانی              ê سالم­سازي فيزيكي و رواني محيط كار

ê استفاده از وسايل                                            اندازه­گيريهاي رايج و كاليبراسيون ابزار

ê خودارتقايي مادام­العمر

ب: مهارت­هاي عملي:

در اين قسمت مهارتهاي عملي (Procedural Skills) آورده مي­شود.

مهارت

  1. حمام بیمار در تخت
  1. حمام دوش و وان بیماران
  1. ماساژ پوست
  1. شستن سر در تخت
  1. مراقبت از سر آلوده
  1. مراقبت از دهان و دندان
  1. درست کردن انواع تخت بیمار
  1. نقل وانتقال بیمار به صندلی و تخت
  1. وضعیت دهی به بیماران
  1. اندازه گیری فشارخون، نبض و درجه حرارت و گزارش به پرستار
  1. پذیرش و ترخیص بیمار
  1. اندازه گیری مایعات بدن (جذب و دفع) و گزارش به پرستار
  1. دادن لگن و لوله ادراری
  1. گرفتن نمونه ادرار و مدفوع، خلط
  1. دادن تنقیه
  1. دادن کمپرس سرد و گرم
  1. تغذیه از دهانی و گاواژ
  1. نظافت دهان و دندان
  1. برداشتن پانسمان ساده
  1. انواع بانداژ
  1. كمك در توزيع داروهاي خوراكي
  1. تزریق زیرجلدی (در بيماران ديابتيك)
  1. ریختن قطره های چشم، گوش و بینی
  1. گذاشتن شیاف
  1. مراقبت از پرینه
  1. آماده کردن پوست ناحیه عمل جراحی (شيو)
  1. مراقبت از جسد
  1. تغذیه نوزاد با شيشه شير
  1. كمك در احیاء پایه
  1. نظافت و استریلیزاسیون وسایل و تجهیزات
  1. نظافت محیط بیمار
  1. پوشیدن گان، دستکش و ماسک برای مراقبت از بیماران ایزوله

 

راهبردهاي آموزشي:                                                 Educational Strategies:

 

اين برنامه بر راهبردهاي زير استوار است:

يادگيري مبتني بر وظايف (Task based) P                     تلفيقي از دانشجو و استاد محوري *  

يادگيري مبتني بر مشكل (Problem based) *                 يادگيري جامعه­نگر (community oriented) *

يادگيري مبتني بر موضوع (Subject directed) *               آموزش بيمارستاني (hospital based) P

يادگيري مبتني بر شواهد (evidence based) *                 يادگيري سيستماتيك *

ديسيپلينري همراه با ادغام موضوعي در صورت نياز *                  آموزش compulsory و در بخش كوچكي از دوره elective *

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

در اين دوره، عمدتاً از روش­ها و فنون آموزشي زير بهره گرفته خواهد شد:

v    آموزش نظری به روش سخنرانی

v    تمرین عملی در اطاق کار عملیاتی

v    آموزش اقدامات بالینی در بیمارستان

 

 

 

 

 

 

روش­ها و فنون آموزشي:

 

 

 

انتظارات اخلاقي از فراگيران

انتظار مي­رود كه فراگيران:

-     در صورتيكه با بيمار سر و كار دارند، منشور حقوقي(1) بيماران را دقيقاً رعايت نمايند.

-     مقررات مرتبط با حفاظت و ايمني ((Safety بيماران(2) ، كاركنان و محيط كار را دقيقاً رعايت نمايند.

-     مقررات مرتبط با Dress Code (3) را رعايت نمايند.

-     از منابع و تجهيزاتي كه تحت هر شرايط با آن كار مي­كنند، محافظت نمايند.

-     به استادان، كاركنان، هم­دوره­ها و فراگيران ديگر احترام بگذارند و ايجاد جو صميمي و احترام­آميز در محيط كار مشاركت نمايند.

ê موارد 1،2،3 در بخش ضمايم اين برنامه آورده شده­اند.

 

الف- روش ارزيابي

فراگیران با روشهاي زير ارزيابي خواهند شد.

كتبي *              شفاهي *                 ارزیابی کار آموزی بالین *       

ب- دفعات ارزيابي:

ê مستمر                 ê دوره­اي                ê نهايي

 

 

 

 

 

 

 

         

ارزيابي فراگير:                                                                    Student Assessment

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

فصل دوم

(حداقل نيازهاي برنامه)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


حداقل مدرسین مورد نياز (تعداد گرايش رتبه):

 

6 نفر پرستار ( ترجیحا کارشناس ارشد ) دارای توانمندی آموزشی ( دارای سابقه آموزشی و تدریس  عملی و نظری) 

 

 


 

-          کارکنان اداری برای ثبت نام و صدور گواهی 2 نفر (می تواند همزمان با مسئولیت­های اجرایی این وظیفه را بر عهده بگیرند)

-          مدیر اجرایی دوره 1 نفر (مدیر اجرایی این دوره می تواند همزمان مسئولیت را بر عهده داشته باشد)

-          مسئول امور مالی 1 نفر  (مدیر مالی مرکز می تواند مسئولیت مالی این دوره را بر عهده بگیرد)

كاركنان دوره ديده يا آموزش  ديده مورد نياز براي اجراي برنامه:

 

 

 

 

فضاي عمومي مورد نياز عبارتند از:

-      کلاس درس با امکانات سمعی و بصری ( یک دستگاه کامپیوتر و ویدیوپروژکتور)

-      اتاق تمرین عملی ( skill - lab          ( در حد لوازم و امکانات مورد نیاز این دوره       

-      رایانه متصل به اینترنت                    -  بایگانی آموزش 

                                       

فضاها و امكانات آموزشي عمومي مورد نياز:

 

 

 

 

- بیمارستانهای آموزشی (با سیستم ارزشیابی و اعتبار بخشی)

بیمارستان آموزشی دارای حداقل 64 تخت

- بخشهای بالینی فعال شامل :داخلی و جراحی، کودکان، زنان و زایمان، اورژانس، روانپزشکی، بخشهای ویژه

 

 

فضاهاي اختصاصي مورد نياز:

 

 

 

جمعيتهاي مورد نياز:

 

بیماران در گروه های سنی مختلف, سرپایی و بستری مراجعه کننده به مرکز درمانی

بی

 

 

پرستاران شاغل در مرکز درمانی با حداقل مدرک کارشناسی و داشتن تبحر در آموزش نظری و بالینی

دوره­ها و تخصص هاي مورد نياز:

 

 

 

بخش­های بیمارستانی داخلی و جراحی، کودکان، زنان و زایمان، اورژانس، روانپزشکی، ویژه

عرصه­هاي آموزشي مورد نياز:

 

 

 

 

 


 

 

 

 

فصل سوم

 

 

 

 

مشخصات دوره و دروس

 

 

 

برنامه آموزشي دوره بهیاری

"آموزش مهارتی"

 

 

 

 

 

 

 


 

مشخصات دوره:

نام دوره: یکساله مهارتی

طول دوره و شکل نظام آموزشي:

براساس آئين نامه و ضوابط دوره یک ساله آموزش با رویکرد مهارت آموزی می­باشد

2.5 ماه از دوره مزبور مربوط به آموزش نظری و عملی می باشد

9 ماه کارآموزی بر طبق جدول ب انجام می پذیرد

2 هفته پایانی دوره برای آمادگی فراگیران به منظور شرکت در آزمون نهایی در نظر گرفته شده است.

تعداد کل ساعات درس:

تعداد ساعات درسی در اين دوره 300 ساعت است كه به شرح زير مي‌باشد:

دروس اختصاصي اجباري            300 ساعت


 

جدول الف: دروس اختصاصي اجباري(core) برنامه آ موزشي. دوره بهیاری

کد درس

نام درس

تعداد ساعات درسي

پيشنياز يا همزمان

نظري

عملي

جمع

01

آناتومی و فیزیولوژی

16

2

18

 

02

کمک­های اولیه و حمل بیماران

8

10

18

01

03

ایمنی بیمار و کنترل عفونت

16

4

20

01و 08

04

اصول بکارگیری اقدامات پایه بهیاری

66

50

116

 

05

تغذیه و روش­های غذا دادن به بیماران

2

-

4

04

06

داروشناسی و روش­های تجویز دارو

10

4

14

 

07

اخلاق، ارتباطات و آشنایی با تشکیلات بیمارستان

8

-

8

 

08

آشنایی با اصول بهداشت عمومی در مراکز درمانی

10

-

10

 

09

اصطلاحات و اختصارات رایج در بیمارستان

8

-

8

 

10

روش­های ارائه خدمت به  بیماران  در بخش­های داخلی

12

 

12

04

11

روش­های ارائه خدمت به  بیماران  در بخش­های جراحی

12

 

12

04

12

روش­های ارائه خدمت به  بیماران  در بخش­های اورژانس

12

 

12

04

13

روش­های ارائه خدمت به  بیماران  در بخش­های روانی

12

 

12

04

14

روش­های ارائه خدمت به  بیماران  در بخش­های اطفال

12

 

12

04

15

روش­های ارائه خدمت به  بیماران  در بخش­های زنان

12

 

12

04

16

روش­های ارائه خدمت به  بیماران  در بخش­های اطاق عمل و کار در CSR

12

 

12

04

 

جمع

230

70

300

 

 


جدول ب: دروس کارآموزی برنامه آموزش بالین دوره بهیاری

کد درس

نام درس

ساعت کارآموزی*

101

آشنایی با بیمارستان

30

 

102

 کارآموزی بخش­های داخلی

150

 

103

کارآموزی بخش­های جراحی

150

 

104

کارآموزی بخش­های اورژانس

150

105

کارآموزی بخش­های روانی

150

106

کارآموزی بخش­های اطفال

150

 

107

کارآموزی بخش­های زنان**

150

 

108

کارآموزی بخش­های اطاق عمل و CSR

150

 

 

جمع

1080

 

 

* کارآموز مي بايست هر روز 6 ساعت و پنج روز در هفته در بخش­های مرتبط زیر نظر مسئول دوره  به کارآموزی بپردازد

** کار آموزان مرد به جای این بخش در سایر بخش ها به کارآموزی می­پردازند

 


نام درس:           آناتومی و فیزیولوژی                                                                                 كد درس: 01

تعداد ساعت:18                                                                                      نوع واحد: نظري- عملي

هدف كلي درس: آشنایی فراگیران با ساختمان و عملکرد دستگاه­های بدن انسان

شرح درس: در اين درس فراگیران با ساختمان و عملکرد دستگاه­های مختلف بدن انسان آشنا شدن و مراحل رشد و تکامل انسان از زمان جنینی تا مرگ را مورد بررسی قرار می­د هند

رئوس مطالب (16ساعت نظري- 2  ساعت عملي):

-        دستگاه عضلانی- اسکلتی

-        دستگاه گردش خون (قلب- عروق- خون )

-        دستگاه تنفس (گلو- نای- برونش- برونشیول ریه )

-        دستگاه گوارش و ضمایم دستگاه گوارش شامل ( دهان- مری- معده- روده کوچک- روده بزرگ- مخرج )

-        کبد و لوزالمعده

-        دستگاه ادراری تناسلی

-        دستگاه مغز و اعصاب

-        غدد ترشحی

-        پوست و مو

-        حواس پنجگانه و تغییرات آن در سالمندی

-        رشد و تکامل

-        مراحل رشد و تکامل در سنین مختلف

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.

- در حيطه رواني- حركتي: آزمون عملي مهارت کارآموز، با استفاده از چك ليست انجام مي‌گيرد.   


نام درس:           کمک­های اولیه و حمل بیماران                                               كد درس: 02

تعداد ساعت: 18                                                             نوع واحد: نظري- عملي

هدف كلي درس: شناخت و تمرین اقدامات اولیه مورد نیاز در برخورد با وضعیت­های اضطراری بیماران در شرایط عدم حضور کادر تخصصی، شناخت و اجرای روش­های حمل بیماران

شرح درس: در اين درس فراگیران با کمک های اولیه در هنگام فوریتهای پزشکی آشنا شده و راه های کمک های اولیه را شناخته و تمرین می کنند. در این درس علاوه بر این فراگیران روش های حمل بیماران و مصدومین با سطوح مختلف هوشیاری را شناخته و به صورت عملی اجرا می کنند

رئوس مطالب (8 ساعت نظري- 10 ساعت عملي):

-        اهداف کمک های اولیه و مسئولیت های بهیار

-        آشنایی با تریاژ

-        ایست قلبی – تنفسی ، آشنایی با CPR در کودکان و بزرگسالان

-        فوریت ها در : خفگی، غرق شد گی، برق گرفتگی

-        صرع، تب و تشنج

-        خونریزی از نقاط خاص

-        تعریف شکستگی ها و دررفتگی ها

-        انواع شکستگی و دررفتگی ها

-        راههای پیشگیری از آنها به ویژه در سالمندان 

-        پیشگیری از آتروفی در شکستگی ها

-        انواع زخم ها

-        اقدامات لازم در زخم های ناشی از تصادفات

-        حمل و نقل مصدوم (توسط یک نفر یا دو نفر)

-        اصول حمل با برا نکارد

-        قواعد عمومی پانسمان

-        قواعد عمومی بانداژ

-        انواع مسمومیت ها

-        راههای پیشگیری از مسمومیت ها

-        اقدامات اولیه در برخود با فرد / افراد مسموم

-        جسم خارجی در چشم ، گوش ، حلق و بینی

-        بهداشت محیط در شرایط اضطراری

-        کمک های اولیه در سوانح بزرگ

-        انتقال بیمار  با رعایت وضعیت صحیح از تخت به صندلی ، برا نکارد و صندلی چرخدار

-        کمک کردن در راه رفتن و نشستن

-        کمک کردن به بیمار جهت راه رفتن با وسایل کمک حرکتی

-        حمل و نقل مصدوم (توسط یک نفر یا دو نفر)

-        اصول حمل با برا نکارد

 

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.

- در حيطه رواني- حركتي: آزمون عملي مهارت کارآموز، با استفاده از چك ليست انجام مي‌گيرد.   


نام درس:           ایمنی بیمار و کنترل عفونت                                               كد درس: 03

تعداد ساعت: 20

نوع واحد: نظري- عملي

هدف كلي درس: آشنایی فراگیران با اصول حفظ ایمنی محیط بیمار در بیمارستان و ایجاد محیط امن برای او شناخت راه­های کاهش خطر انتشار عفونت در بیمارستان

شرح درس: در اين درس فراگیران راه­های حفظ ایمنی بیمار در بیمارستان را فرا گرفته و اهمیت کاربرد این روش ها در مراقبت از بیماران را دانسته و در عمل اجرا خواهند کرد . در ادامه این درس راه­های پیشگیری از عفونت­ها بیمارستانی و کاهش خطر انتشار عفونت بین بیماران و کارکنان را فرا می­گیرند.

رئوس مطالب (16 ساعت نظري- 4  ساعت عملي):

-        جلوگیری از سقوط بیماران

-        جلوگیری از آتش سوزی

-        پیشگیری از حوادث برق گرفتگی

-        رعایت احتیاط در استفاده کردن از مهارکننده کمر

-        استفاده ار جلیقه یا ژاکت مهار کننده

-        استفاده از مهارکننده مچ و قوزک پا

-        استفاده از مهار کنندهای خاص برای شیرخواران و نوزادان

-        فرایند عفونت

-        واکنش بدن به عوامل عفونت زا

-        منابع رایج عفونت در موسسات بهداشتی

-        ضد عفونی به روش داخلی و جراحی

-        جلوگیری از انتشار عفونت

-        شستن دستها(قبل و بعد از انجام هر فعالیت)

-        انواع ایزوله(آماده سازی اتاق ایزوله، انتقال بیمار به اتاق ایزوله)

-        احتیاطات مربوط به ترشحات(خون و سایر مایعات بدن)

-        پوشیدن و خارج کردن گان، ماسک و دستکش یک بار مصرف

-        اقدامات اولیه در بسته بندی وسایل مصرف شده

-        انواع گندزدا ها(فیزیکی، شیمیایی و پاک کننده ها)

-         

منابع درس:

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.

- در حيطه رواني- حركتي: آزمون عملي مهارت کارآموز، با استفاده از چك ليست انجام مي‌گيرد.   


نام درس:           اصول بکارگیری اقدامات پایه بهیاری                                      كد درس:04

تعداد ساعت: 116

نوع واحد: نظري- عملي

هدف كلي درس: آشنایی فراگیر با روش­های کمک به بیماران در

شرح درس: در اين درس فراگیر با روش­های کمک به نظافت شخصی بیماران با دادن لگن بیمار بستری، لوله ادراری، حمام، ماساژ، شستشوی سر، و اصلاح کمک به بیمار برای رفتن به دستشویی. کمک به دوش و حمام. بلندکردن بیماران، جابجایی آن­ها در تخت قرار دادن آن­ها در وضعیت مناسب، حفظ و کنترل وضع بیمار از طریق چک کردن علایم حیاتی، وزن کردن بیمار اندازه گیری و گرفتن نمونه ادرار، و ثبت میزان مایعات خورده شده و دفع شده آشنا می­شود و این اقدامات را در عمل تمرین می­کند.

رئوس مطالب (66 ساعت نظري- 50  ساعت عملي):

-        آماده سازی تخت (ایجاد آسایش محیطی و رعایت بهداشت محیط) و تعویض ملحفه ها

-        آشنایی با انواع تخت ها ( تخت بیمار با تر اکشن ، تخت ارتوپدی و تخت قبل و بعد از عمل ، برا نکارد )

-        حرکت دادن و تغییر پوزیشن بیمار(انواع وضعیت دادن به بیمار)

-        آشنایی با مشکلات ناشی از بی حرکتی ، زخم بستر و راههای پیشگیری از آن

-        حمام دادن بیمار

-        ماساژ پشت بیمار

-        تعویض البسه بیمار

-        کمک کردن در راه رفتن و نشستن

-        کمک کردن به بیمار جهت راه رفتن با وسایل کمک حرکتی

-        رعایت بهداشت روزمره بیمار (نظافت دهان، صورت، ناخن ها و....) و توضیح اهمیت آن

-        رعایت بهداشت در هنگام گرفتن ناخن در بیماران دیابتیک، دچار اختلالات عروقی، دارای ضخامت ناخن و بیماران دچار اختلالات خونی

-        رعایت بهداشت روزمره بیمار با عدم هوشیاری (نظافت دهان، صورت، ناخن ها و....) و توضیح اهمیت آن

-        آموزش در خصوص جوراب های واریس و ضد آمبولی

-        کمک به پرستار در مراقبت های قبل از عمل جراحی(شیو کردن)

-        اهمیت و روش شیو کردن

-        دادن پا شویه

-        شستن موی سر در بستر

-        تنقیه کردن

-        دادن لگن و لوله توالت (ضدعفونی و گرم کردن)

-        انتقال بیمار  با رعایت وضعیت صحیح از تخت به صندلی ، برا نکارد و صندلی چرخدار

-        تامین اکسیژن بوسیله سند دو شاخه بینی و ماسک

-        طریقه گرفتن EKG و آموزش محل قرار گیری لید ها

-        حمام نشیمن گاهی

-        قرار داد ن دست یا پا در آب گرم

-        بکارگیری سرمای خشک (کیف یخ، کمپرس سرد و مرطوب)

-        کمک به بیمار جهت انجام فرائض دینی

- رعایت اصول پذیرش، انتقال و ترخیص بیمار

- اندازه گیری قد و وزن، علائم حیاتی بیمار و گزارش آن به پرستار

     - آشنایی با فرایند پذیرش بیمار و مقررات مربوط به بخش

         انتقال بیمار

          - ترخیص بیمار

- تحویل تجهیزات بخش

-        علائم حیاتی

آشنایی با روشهای مختلف گرفتن علائم حیاتی، ارقام طبیعی آن(دهانی، رکتال، زیر بغلی و ...) و ثبت آن در دفترچه علائم حیاتی

-        انواع دماسنج

-        روش های کنترل نبض و فشارخون در بزرگسالان و کودکان (نبض طبیعی، فشارخون طبیعی)

روشهای کنترل فشار خون غیر از ناحیه بازومنابع درس:

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.

- در حيطه رواني- حركتي: آزمون عملي مهارت کارآموز، با استفاده از چك ليست انجام مي‌گيرد.   


نام درس:           تغذیه و روش­های غذا دادن به بیماران                                                كد درس: 05

تعداد ساعت: 4

نوع واحد: نظري

هدف كلي درس: آشنایی فراگیر با مبانی تغذیه بیماران و راه­های کمک به بیماران در تغذیه آنان.

شرح درس: در اين درس فراگیر با کمک به فعالیت های روزمره زندگی بیماران از طریق غذا دادن به آن­ها، دادن غذا از طریق لوله معده، دادن آب و خوراکی­های مورد نیاز در بین وعده­های غذایی آشنا می­شود.

رئوس مطالب (4 ساعت نظري):

- تامین نیازهای تغذیه ای

- انواع رژیم های غذایی

- جبران کمبود مایعات بدن

- کمک در تغذیه بیمار از طریف لوله معده یا گاواژ

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.

- در حيطه رواني- حركتي: آزمون عملي مهارت کارآموز، با استفاده از چك ليست انجام مي‌گيرد.   


نام درس:           داروشناسی و روش­های تجویز دارو                                                 كد درس: 06

تعداد ساعت: 14

نوع واحد: نظري- عملي

هدف كلي درس: آشنایی با اشکال دارویی و روش­های تجویز دارو در بیماران

شرح درس: در اين درس فراگیران با اشکال و انواع داروهای مورد استفاده در بیمارستان آشنا شده و عوارض خطرناک دارویی را شناخته و موارد فوری و ضروری قابل گزارش به پرستار را فرا می­گیرد.

رئوس مطالب (10 ساعت نظري- 4  ساعت عملي):

- آشنایی با داروها

-        انواع داروها

-        اشکال دارویی

-        عوارض شایع دارویی

-        ارائه گزارش به پرستار

 

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.

- در حيطه رواني- حركتي: آزمون عملي مهارت کارآموز، با استفاده از چك ليست انجام مي‌گيرد.   


نام درس:           اخلاق، ارتباطات و آشنایی با تشکیلات بیمارستان                                  كد درس: 07

تعداد ساعت: 8                                                                                                   نوع واحد: نظري

هدف كلي درس: آشنایی فراگیران با اصول اخلاق حرفه­ای و ارتباطات انسانی رعایت کرامت بیماران و نقش­ها و مسئولیت­های بیمارستان و کارکنان آن در قبال سلامت مردم

شرح درس: در اين درس فراگیران با اصول اخلاق و کرامت انسانی و حقوق بیمار آشنا شده و راه­های ارتباط و تکریم بیماران، حفظ اسرار آنان، مشتری مداری و تشکیلات بیمارستان و مسئولیت­ها و نقش­های بهیار آشنا می­شوند.  

رئوس مطالب (8 ساعت نظري):

- اخلاق، ارتباطات و رعایت حقوق بیمار

-        مفهوم اخلاق

-        ویژگی های ارتباط موثر و سالم

-        روش های برقراری و بهبود ارتباط

-        اخلاق در ارتباطات

-        تکریم بیمار و خانواده

-        حفظ حریم و حقوق بیمار

-        حفظ مدارک پرونده بیماران

-        تعریف پرستار و بهیار

     -تفاوت بین بیمارستان، خانه سالمندان و آسایشگاه ها و ...

- نقش و مسئولیت های بهیار

- شرح وظایف بهیار 

شناخت تشکیلات بیمارستانی

      - معرفی مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی  1-دولتی 2-خیریه 3-خصوصی 4-رایگان

      - آشنایی با خدمات بیمارستانی و واحد های بیمارستانی مانند (واحد طبی- پرستاری- تغذیه – عکس         برداری- خدمات داروخانه- حسابداری- واحد (استریل)- کارگزینی و ........ 

- معرفی سلسله مراتب پرستاری

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.

           
نام درس:           آشنایی با اصول بهداشت عمومی در مراکز درمانی                    كد درس: 08

تعداد ساعت: 10                                                                                     نوع واحد: نظري

هدف كلي درس: آشنایی فراگیر با راه­های حفظ نظافت و بهداشت محیط بیمارستان، رعایت بهداشت فردی و آراستگی بهیار در محیط کار، خطرات رفتارهای اجتماعی خطرناک از قبیل اعتیاد به موارد مخدر، حفظ آرامش و بهداشت روانی و معنوی در محیط کار و خارج از آن.

شرح درس: در اين درس فراگیر با اصول بهداشت و پیشگیری از بیماری­ها، راه­های ابتلا به بیماری­های جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آشنا شده، اصول بهداشت فردی، بهداشت روانی، خویشتن داری و حفظ سلامت خود در پرهیز ار رفتارهای خطرناک اجتماعی و حفظ ایمان و سلامت معنوی آشنا می­شود.

رئوس مطالب (10 ساعت نظري):

بهداشت فردی(جسمی و روانی)

- رعایت بهداشت پوست و مو، ناخن

- آشنایی با تغییرات پوستی ناشی از سن

- آشنایی با آسیب های پوستی

- رعایت نظافت ظاهری

- اهمیت سلامت سایر دستگاه های بدن

- برخورد مناسب در مواجهه با مشکلات و ارائه راه حل

- حفظ آرامش فردی به هنگام ارائه خدمات

- حفظ سلامت معنوی و تقویت ایمان

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.


نام درس:           اصطلاحات و اختصارات رایج در بیمارستان                                        كد درس: 09

تعداد ساعت: 8

نوع واحد: نظري

هدف كلي درس: آشنایی فراگیر با اصطلاحات و علایم اختصاری پرکاربرد در بیمارستان به منظور هماهنگی و ارتباط موثر و بدور از سوء تفاهم در انجام کار.

شرح درس: در اين درس فراگیران با اصطلاحات و اختصارات رایج در بیمارستان آشنا شده و معنا و ریشه آن را فرا می­گیرند تا از این طریق ارتباط موثری برقرار گردد.

رئوس مطالب (8 ساعت نظري):

ترمینولوژی

-        تعاریف و علائم اختصاری مربوط به هر بخش

 

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.


 

نام درس:           روش­های ارائه خدمت به  بیماران  در بخش­های داخلی                           كد درس: 10

تعداد ساعت: 12                                                                                     نوع واحد: نظري

هدف كلي درس: آشنایی فراگیر با نیازهای بیماران بخش­های داخلی و راه­های کمک به بیماران در تامین این نیازها

شرح درس: در اين درس فراگیران با انواع بیماری­های داخلی آشنا شده و نقش­ها و وظایف خود را در ارتباط با بیماران مبتلا  به این قبیل بیماران فرا می­گیرند.

رئوس مطالب (12 ساعت نظري):

-         انواع بیماری های داخلی

-         نیازها و مشکلات بیماران قلبی، تنفسی، عصبی، عفونی، روماتولوژی

-         وظایف و نقش­های بهیار در خدمت به بیماران داخلی

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.

           


نام درس:                       روش­های ارائه خدمت به بیماران در بخش­های جراحی                           كد درس: 11

تعداد ساعت: 12

نوع واحد: نظري

هدف كلي درس: آشنایی فراگیر با نیازهای بیماران بخش­های جراحی و راه­های کمک به بیماران در تامین این نیازها

شرح درس: در اين درس فراگیران با انواع بیماری­های جراحی و نیازهای بیماران در قبل و بعد از عمل جراحی آشنا شده و نقش­ها و وظایف خود را در ارتباط با بیماران مبتلا  به این قبیل بیماران فرا می­گیرند.

رئوس مطالب (12ساعت نظري):

-         انواع عمل های جراحی

-         نیازها و مشکلات بیماران قبل از عمل جراحی

-         آماده کردن بیمار برای عمل جراحی

-         نیازها و مشکلات بیماران بعد از عمل جراحی

-         سرکشی به بیمار بعد از عمل جراحی

-         وظایف و نقش­های بهیار در خدمت به بیماران جراحی

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.

           


نام درس:           روش­های ارائه خدمت به  بیماران  در بخش­های اورژانس                                   كد درس: 12

تعداد ساعت:12

نوع واحد: نظري

هدف كلي درس: آشنایی فراگیر با نیازهای بیماران بخش­های اورژانس و راه­های کمک به بیماران در تامین این نیازها

شرح درس: در اين درس فراگیران با انواع بیماری­های اورژانس آشنا شده و نقش­ها و وظایف خود را در ارتباط با بیماران مبتلا  به این قبیل بیماران فرا می­گیرند

رئوس مطالب (12 ساعت نظري):

-         انواع بیماران اورژانس

-         نیازها و مشکلات بیماران اورژانس در تروما

-         نیازها و مشکلات بیماران اورژانس داخلی

-          نیازها و مشکلات بیماران مسمومیت

-         وظایف و نقش­های بهیار در خدمت به بیماران اورژانس

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.

.         


 

نام درس:                       روش­های ارائه خدمت به  بیماران  در بخش­های روانی               كد درس: 13

تعداد ساعت:12                                                                                      نوع واحد: نظري

هدف كلي درس: آشنایی فراگیر با نیازهای بیماران بخش­های روانپزشکی و راه­های کمک به بیماران در تامین این نیازها

شرح درس: در اين درس فراگیران با انواع بیماری­های روانپزشکی آشنا شده و نقش­ها و وظایف خود را در ارتباط با بیماران مبتلا  به این قبیل بیماران فرا می­گیرند

رئوس مطالب (12 ساعت نظري):

-         انواع بیماران روانی

-         نیازها و مشکلات بیماران افسرده

-         نیازها و مشکلات بیماران پرخاشگر

-          راه­های محافظت و محدود سازی بیماران در بخش روانی

-         وظایف و نقش­های بهیار در خدمت به بیماران روانی

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.

.         


 

 

نام درس:           روش­های ارائه خدمت به  بیماران  در بخش­های اطفال                           كد درس: 14

تعداد ساعت:12

نوع واحد: نظري

هدف كلي درس: آشنایی فراگیر با نیازهای بیماران بخش­های کودکان و راه­های کمک به بیماران در تامین این نیازها

شرح درس: در اين درس فراگیران با انواع بیماری­های کودکان آشنا شده و نقش­ها و وظایف خود را در ارتباط با بیماران مبتلا  به این قبیل بیماران فرا می­گیرند

رئوس مطالب (12 ساعت نظري):

-         طبقه بندی سنی کودکان بخش اطفال

-         انواع بیماری های سنین کودکی

-         نیازها و مشکلات کودکان بستری در بیمارستان و خانواده آن­ها

-         کمک  و تشویق مادران به تغذیه شیرخوار با شیر مادر

-          نظافت و پاکیزگی کودک و شیرخوار بعد از دفع ادرار و مدفوع

-         وظایف و نقش­های بهیار در خدمت به بیماران بخش کودکان و مادران آن­ها

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.

           


 

نام درس:                       روش­های ارائه خدمت به  بیماران  در بخش­های زنان                            كد درس: 15

تعداد ساعت: 12

نوع واحد: نظري

هدف كلي درس: آشنایی فراگیر با نیازهای بیماران بخش­های زنان و زایمان و راه­های کمک به بیماران در تامین این نیازها

شرح درس: در اين درس فراگیران با انواع بیماری­های زنان و زایمان آشنا شده و نقش­ها و وظایف خود را در ارتباط با بیماران مبتلا  به این قبیل بیماران فرا می­گیرند

رئوس مطالب (12 ساعت نظري):

-         فرایند زایمان واژینال و سزارین

-         نیازها و مشکلات بیماران مادران در زایمان

-          مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

-         نیازها و مشکلات نوزادان ضرورت تغذیه ساعات اول با شیر مادر

-          نیازها و مشکلات بیمار ان بخش زنان

-         وظایف و نقش­های بهیار در خدمت به بیماران بخش زنان

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.

.         


 

 

 

 

نام درس: روش­های ارائه خدمت به  بیماران  در بخش­های اطاق عمل و کار در CSR          كد درس: 16

تعداد ساعت: 12

نوع واحد: نظري

هدف كلي درس: آشنایی فراگیر با نیازهای بیماران در اطاق عمل، راه­های کمک به بیماران در تامین این نیازها و کار در بخش استریلیزاسیون وسایل

شرح درس: در اين درس فراگیران با انواع اطاق عمل­ها آشنا شده و نقش­ها و وظایف خود را در ارتباط با بیماران تحت عمل جراحی و آماده سازی محیط اطاق عمل برای عمل جراحی؛ شستشو و استریل سازی وسایل اطاق عمل و کار با دستگاه­های اتوکلاو فرا می­گیرند

رئوس مطالب (12 ساعت نظري):

-         آشنایی با محیط اطاق عمل

-         انواع اعمال جراحی

-         روش­های نظافت و شستشوی اطاق عمل

-         کمک به بیماران در انتقال از برانکارد به تخت عمل و برعکس

-         نظافت و مواظبت از وسایل ست­های عمل جراحی

-         بسته بندی وسایل جراحی

-          روش­های کار با دستگاه­های اتوکلاو

شيوه ارزشيابي فراگير:

- در حيطه شناختي: ارزشيابي فراگیر بصورت امتحان کتبی انجام مي‌شود.

           


 

 

 

 

فصل چهارم

 

 

 

 

استانداردهاي برنامه

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

استانداردهاي ضروري برنامه‌هاي آموزشي

*ضروري است ، برنامه‌ آموزشي (Curriculum) مورد ارزيابي در دسترس پرستاران آموزش دهنده وفراگيران قرار گرفته باشد.

* ضروري است ، طول دوره ، طبق مقررات، توسط مراکز مجري رعايت شود .

* ضروري است فراگيران چک لیست یا طرح درس قابل قبولي ، منطبق با توانمندي‌هاي عمومي و اختصاصي مندرج در برنامه‌ي مورد ارزيابي در اختيار داشته باشند .

* ضروري است ، فراگيران بر حسب برنامه آموزشی ، مهارت­هاي مداخله­اي اختصاصي لازم را بر اساس موارد مندرج در برنامه انجام داده باشند و در كارنماي خود ثبت نموده و به امضاي مسئولین دوره رسانده باشند .

* ضروري است ، فراگيران در طول هفته طبق تعداد روزهاي مندرج در قوانين جاري در محل كار خود حضور فعال داشته ، وظايف خود را تحت نظر مسئولین آموزشی دوره انجام دهند.

* ضروري است، در صورت نیاز بين مسئولین آموزشی دوره و دانشکده پرستاری مرتبط در دانشگاه همكاري‌هاي لازم در زمینه اجرای بهتر دوره صورت پذیرد و مستنداتي كه مبين اين همكاري‌ها باشند ، در دسترس باشد .

* ضروري است ، فراگيران مقررات Dress code (مقررات ضميمه) را رعايت نمايند .

* ضروري است ، فراگيران از كدهاي اخلاقي مندرج در برنامه  آگاه باشند و به آن عمل نمايند و عمل آنها مورد تائيد گروه ارزياب قرار گيرد .

* ضروري است ، منابع درسي اعم از كتب و مجلات موردنياز فراگيران و آموزش دهندگان ، در دسترس آنان باشد .

* ضروري است ، فراگيران در طول دوره خود به روش‌هاي مندرج در برنامه ، مورد ارزيابي قرار گيرند و مستندات آن به گروه ارزياب ارائه شود.

* ضروري است ، براي كليه فراگيران پرونده آموزشي تشكيل شود و نتايج ارزيابي‌ها، گواهي‌هاي فعاليت­هاي آموزشي فرد، تشويقات ،تذكرات و مستندات ضروري ديگر در آن نگهداري شود .

* ضروري است ، براي تربيت فراگيران دوره، مرکز ذیربط، افراد آموزش دهنده مورد نیاز را بر اساس تعداد، گرايش و رتبه‌ي مندرج در برنامه در اختيار داشته باشد و مستندات آن در اختيار گروه ارزياب قرار گيرد .

* ضروري است ، مرکز براي تربيت فراگيران دوره ، كاركنان دوره‌ديده موردنياز را طبق موارد مندرج در برنامه در اختيار داشته باشد .

* ضروري است ، دوره، فضاهاي آموزشي عمومي موردنياز را از قبيل : كلاس درس اختصاصي، مركز كامپيوتر و سيستم بايگاني علمي در اختيار داشته باشد .

* ضروري است ، دوره ، فضاهاي اختصاصي موردنياز را بر اساس موارد مندرج در برنامه در سطح  دانشگاه در اختيار داشته باشند .

* ضروري است ، تعداد و تنوع جمعيت­هاي مورد نياز براي انجام پژوهشها در  محل تحصيل فراگيران ، بر اساس موارد مندرج در برنامه در دسترس باشند .

* ضروري است ، به ازاي هر فراگير در صورت نياز به تعداد پيش‌بيني‌شده در برنامه ،‌ تخت بستري فعال (در صورت نياز دوره ) در اختيار باشد .

* ضروري است ، تجهيزات موردنياز مندرج در برنامه در اختيار مجريان برنامه قرار گرفته باشد و كيفيت تجهيزات ،مورد تائيد گروه ارزياب باشد .

* ضروري است ، مرکز ذيربط مورد ارزيابي، واجد ملاك‌هاي مندرج در برنامه باشد .

 

استانداردهاي فوق ، در 19 موضوع ، مورد تصويب شوراي  معين شوراي عالي برنامه‌ريزي آموزش علوم پزشكي قرار گرفته و جهت پيگيري و اجرا در اختيار واحدهاي ذيربط قرار داده مي‌شود

 

 

دبيرخانه شوراي عالي برنامه­ريزي علوم پزشكي

 


 

 

 

 

فصل پنجم

 

 

 

 

ارزشيابي برنامه آموزشي

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

ارزشيابي برنامه

 (Program Evaluation)

 

 

 

 

نحوه ارزشيابي تكويني برنامه:

 

 

اين برنامه در شرايط زير ارزشيابي خواهد شد:

1-     گذشت 2 سال از اجراي برنامه

2-     تغييرات عمده در نظام ارائه خدمات بیمارستانی  كه نياز به بازنگري برنامه را مسجل كند

3-      تصميم سياستگذاران اصلي مرتبط با برنامه

شرايط ارزشيابي نهايي برنامه:

 

 

 

 

شاخص:                                                                                                                                   معيار:

ê ميزان رضايت فراگیران  از برنامه:                                                              60 درصد

ê ميزان رضايت آموزش دهندگان  از برنامه:                                                               10 درصد

ê ميزان رضايت مديران نظام سلامت از نتايج برنامه:                                                   30درصد

ê ميزان برآورد نيازها و رفع مشكلات حوزه پرستاری  توسط فراگیران  :                       طبق نظر ارزيابان

 

 

 

 

شاخص­هاي ارزشيابي برنامه:

 

 

·        نظرسنجي از آموزش دهندگان  درگير برنامه، کارآموزان و فراگیران  با پرسشنامه­هاي از قبل تدوين شده

شيوه ارزشيابي برنامه:

 

 

متولي ارزشيابي برنامه:

 

متولي ارزشيابي برنامه، در سطح کشوری معاونتهای  پرستاری و آموزشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و در سطح محیط اجرایی بعهده دانشکده های پرستاری دانشگاه / دانشکده ذیربط است.

 

 


 

مراحل بازنگري اين برنامه به ترتيب زير است:

·         گردآوري اطلاعات حاصل از نظرسنجي ، پيشنهادات و نظرات صاحب­نظران ، مجریان دوره و فراگیران و بیماران

·         طرح اطلاعات گردآوري شده در كميته بازنگري برنامه

·         بازنگري در قسمت­هاي مورد نياز برنامه و ارائه پيش­نويس برنامه آموزشي بازنگري شده به مبادی ذیربط

نحوه بازنگري برنامه:

 

 

 

 

 


چگونگی حضور و غياب آموزش گيرندگان

مدرس باید در هر جلسه برابرفرم حضور و غياب نمايد .

غيبت در کلاس های نظری و کار آموزی موجب مردود شدن فراگیر خواهد شد . غیبت مجاز در کلاسهای درس نظری تا چهار هفدهم مانع از شرکت در امتحان نمی باشد اما مازاد بر آن موجب تجدید دوره میگردد. غیبت غیر مجاز در هر صورت موجب محروم شدن از شرکت در امتحان و کسب نمره صفر در کار آموزی می گردد.

امتحانات :

1-   در پايان هر يك از دروس نظري امتحان آن درس توسط مدرس مربوطه بصورت كتبي بعمل آمده و نمره مربوطه در كارنامه متمركز فراگير ثبت مي گردد.

2-   در پايان دوره نظري و قبل از ورود فراگيران به كارآموزي امتحان نهائي بعمل مي­آيد

3-   سوالات امتحان نهائي بصورت متمركز تهيه و به مراكز ارسال مي شود

4-   مدير مركز پس از تصحيح پاسخ نامه ها بر اساس كليد سوالات ، مستندات و مدارك مربوطه را به دبيرخانه تعاوني ارسال مي نمايد .

5-   ملاك قبولي در امتحان نهائي اخذ نمره 12 از 20  و يا 60 از 100 مي باشد

6-   ارزشيابي فراگيران در كارآموزي با توجه به چك ليست ارزيابي فراگيردر محيط باليني مي باشد كه به مراكز ارسال مي شود

7-   ملاك قبولي در كارآموزي  اخذ نمره 14 از 20  و يا 70 از 100 مي باشد

8-   چنانچه فراگير موفق به كسب نمره قبولي در امتحان نهائي نگرديد حداقل يك ماه بعد ميتواند در امتحان نهائي بعدي شركت نمايد

9-   در صورت عدم موفقيت در امتحان نهائي دوم از دوره اخراج شده و حق هيچگونه اعتراضي ندارد ضمنا شهريه نيز عودت داده نخواهد شد

10-    در صورتيكه در كارآموزي نمره كمتر از 14 دريافت نمود دوره بايد در همان بخش تكرار شود و در صورت عدم موفقيت ، از دوره اخراج شده و حق هيچگونه اعتراضي ندارد ضمنا شهريه نيز عودت داده نخواهد شد .

11-    ارزشیابی مدرسین باید فصلی یکبار توسط آموزش گيرندگان و بر اساس چک لیست انجام گیرد

12-    ارزشیابی فعالیت مركز  باید شش ماه یکبار توسط آموزش گيرندگان و بر اساس چک لیست انجام گیرد.

13-    در صورتيكه فراگير موفق به كسب نمره قبولي از امتحانات و كارآموزي نشد مردود تلقي شده و ثبت نام مجدد ايشان منوط به پرداخت مجدد شهريه مي باشد .


 

 

 

 

 

ضمائم


ضميمه شماره 1

منشورحقوق بيمار در ايران

 

 

1- دريافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است.

- ارائه خدمات سلامت بايد:

1-1) شايسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزش‌ها، اعتقادات فرهنگي و مذهبي باشد ؛

2-1) بر پايه‌ي صداقت، انصاف،ادب و همراه با مهرباني باشد ؛

3-1) فارغ از هرگونه تبعيض از جمله قومي، فرهنگي، مذهبي، نوع بيماري و جنسيتي باشد ؛

4-1) بر اساس دانش روز باشد ؛

5-1) مبتني بر برتري منافع بيمار باشد ؛

6-1) در مورد توزيع منابع سلامت مبتني بر عدالت و اولويت هاي درماني بيماران‌ باشد ؛

7-1) مبتني بر هماهنگي اركان مراقبت اعم از پيشگيري، تشخيص، درمان و توانبخشي باشد ؛

8-1) به همراه تامين كليه امكانات رفاهي پايه و ضروري و به دور از تحميل درد و رنج و محدوديت‌هاي غيرضروري باشد ؛

9-1) توجه ويژه‌اي به حقوق گروه‌هاي آسيب‌پذير جامعه از جمله كودكان،زنان باردار، سالمندان، بيماران رواني، زندانيان، معلولان ذهني و جسمي و افراد بدون سرپرست داشته باشد ؛

10-1) در سريع‌ترين زمان ممكن و با احترام به وقت بيمار باشد ؛

11-1) با در نظر گرفتن متغيرهايي چون زبان، سن و جنس گيرندگان خدمت باشد ؛

12-1) در مراقبت‌هاي ضروري و فوري (اورژانس)، بدون توجه به تأمين هزينه‌ي آن صورت گيرد. در وارد

يرفوري(الكتيو) بر اساس ضوابط تعريف شده باشد ؛

13-1) در مراقبت‌هاي ضروري و فوري (اورژانس)، در صورتي كه ارائه خدمات مناسب ممكن نباشد، لازم است پس از ارائه‌ي خدمات ضروري و توضيحات لازم، زمينه انتقال بيمار به واحد مجهز فراهم گردد؛

14-1) در مراحل پاياني حيات كه وضعيت بيماري غير قابل برگشت و مرگ بيمار قريب الوقوع مي باشد ا هدف حفظ آسايش وي ارائه گردد. منظور از آسايش كاهش درد و رنج بيمار، توجه به نيازهاي رواني، اجتماعي، معنوي و عاطفي وي و خانواده‌اش در زمان احتضار مي‌باشد. بيماردر حال احتضار حق دارد در آخرين لحظات زندگي خويش با فردي كه مي‌خواهد همراه گردد.

2- اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار بيمار قرار گيرد.

1-2) محتواي اطلاعات بايد شامل موارد ذيل باشد:

1-2-2) مفاد منشور حقوق بيمار در زمان پذيرش ؛

2-1-2) ضوابط و هزينه‌هاي قابل پيش بيني بيمارستان اعم از خدمات درماني و غير درماني و ضوابط بيمه و معرفي سيستم هاي حمايتي در زمان پذيرش ؛

3-1-2) نام، مسؤوليت و رتبه‌ي حرفه‌اي اعضاي گروه پزشكي مسئول ارائه مراقبت از جمله پزشك، پرستار و دانشجو و ارتباط حرفه‌اي آن‌ها با يكديگر؛

4-1-2) روش‌هاي تشخيصي و درماني و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالي آن ، تشخيص بيماري، پيش آگهي و عوارض آن و نيز كليه‌ي اطلاعات تأثير‌گذار در روند تصميم‌گيري بيمار ؛

5-1-2) نحوه‌ي دسترسي به پزشك معالج و اعضاي اصلي گروه پزشكي در طول درمان ؛

6-1-2) كليه‌ي اقداماتي كه ماهيت پژوهشي دارند.

7-1-2) ارائه آموزش‌هاي ضروري براي استمرار درمان ؛

2-2) نحوه‌ي ارائه اطلاعات بايد به صورت ذيل باشد :

1-2-2) اطلاعات بايد در زمان مناسب و متناسب با شرايط بيمار از جمله اضطراب و درد و ويژگي‌هاي فردي وي از جمله زبان، تحصيلات و توان درك در اختيار وي قرار گيرد، مگر اين‌كه:

- تأخير در شروع درمان به واسطه‌ي ارائه‌ي اطلاعات فوق سبب آسيب به بيمار گردد؛ (در اين صورت انتقال اطلاعات پس از اقدام ضروري، در اولين زمان مناسب بايد انجام شود.)

- بيمار علي‌رغم اطلاع از حق دريافت اطلاعات، از اين امر امتناع نمايد كه در اين صورت بايد خواست بيمار محترم شمرده شود، مگر اين‌كه عدم اطلاع بيمار، وي يا سايرين را در معرض خطر جدي قرار دهد ؛

2-2-2) بيمار مي‌تواند به كليه‌ي اطلاعات ثبت‌شده در پرونده‌ي باليني خود دسترسي داشته باشد و تصوير آن ‌را دريافت نموده و تصحيح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نمايد.

3- حق انتخاب و تصميم‌گيري آزادانه بيمار در دريافت خدمات سلامت بايد محترم شمرده شود.

1-3) محدوده انتخاب و تصميم‌گيري درباره موارد ذيل مي‌باشد:

1-1-3) انتخاب پزشك معالج و مركز ارائه‌كننده‌ي خدمات سلامت در چارچوب ضوابط ؛

2-1-3) انتخاب و نظر خواهي از پزشك دوم به عنوان مشاور ؛

3-1-3)شركت يا عدم شركت درهر گونه پژوهش، با اطمينان از اينكه تصميم‌گيري وي تأثيري در تداوم نحوه دريافت خدمات سلامت نخواهد داشت ؛

4-1-3) قبول يا رد درمان هاي پيشنهادي پس از آگاهي از عوارض احتمالي ناشي از پذيرش يا رد آن مگر در موارد خودكشي يا مواردي كه امتناع از درمان شخص ديگري را در معرض خطر جدي قرار مي‌دهد؛

5-1-3) اعلام نظر قبلي بيمار در مورد اقدامات درماني آتي در زماني كه بيمار واجد ظرفيت تصميم‌گيري مي‌باشد ثبت و به‌عنوان راهنماي اقدامات پزشكي در زمان فقدان ظرفيت تصميم‌گيري وي با رعايت موازين قانوني مد نظر ارائه كنندگان خدمات سلامت و تصميم‌گيرنده جايگزين بيمار قرار گيرد.

2-3) شرايط انتخاب و تصميم‌گيري شامل موارد ذيل مي‌باشد:

1-2-3) انتخاب و تصميم‌گيري بيمار بايد آزادانه و آگاهانه ، مبتني بر دريافت اطلاعات كافي و جامع (مذكور در بند دوم) باشد ؛

2-2-3) پس از ارائه اطلاعات، زمان لازم و كافي به بيمار جهت تصميم‌گيري و انتخاب داده شود.

 

4- ارائه خدمات سلامت بايد مبتني بر احترام به حريم خصوصي بيمار(حق خلوت) و رعايت اصل رازداري باشد.

1-4) رعايت اصل رازداري راجع به كليه‌ي اطلاعات مربوط به بيمار الزامي است مگر در مواردي كه قانون آن را استثنا كرده باشد ؛

2-4) در كليه‌ي مراحل مراقبت اعم از تشخيصي و درماني بايد به حريم خصوصي بيمار احترام گذاشته شود. ضروري است بدين منظوركليه‌ي امكانات لازم جهت تضمين حريم خصوصي بيمار فراهم گردد؛

3-4) فقط بيمار و گروه درماني و افراد مجاز از طرف بيمار و افرادي كه به حكم قانون مجاز تلقي مي‌شوند ميتوانند به اطلاعات دسترسي داشته باشند؛

4-4) بيمار حق دارد در مراحل تشخيصي از جمله معاينات، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد. همراهي يكي از والدين كودك در تمام مراحل درمان حق كودك مي باشد مگر اينكه اين امر بر خلاف ضرورت‌هاي پزشكي باشد.

5- دسترسي به نظام كارآمد رسيدگي به شكايات حق بيمار است.

1-5) هر بيمار حق دارد در صورت ادعاي نقض حقوق خود كه موضوع اين منشور است، بدون اختلال در كيفيت دريافت خدمات سلامت به مقامات ذي صلاح شكايت نمايد ؛

2-5) بيماران حق دارند از نحوه رسيدگي و نتايج شكايت خود آگاه شوند ؛

3-5) خسارت ناشي از خطاي ارائه كنندگان خدمات سلامت بايد پس از رسيدگي و اثبات مطابق مقررات در كوتاه‌ترين زمان ممكن جبران شود.

در اجراي مفاد اين منشور در صورتي كه بيمار به هر دليلي فاقد ظرفيت تصميم‌گيري باشد، اعمال كليه‌ي حقوق بيمار- مذكور در اين منشور- بر عهده‌ي تصميم‌گيرنده‌ي قانوني جايگزين خواهد بود. البته چنان‌چه تصميم‌گيرنده‌ي جايگزين بر خلاف نظر پزشك، مانع درمان بيمار شود، پزشك مي‌تواند از طريق مراجع ذيربط درخواست تجديد نظر در تصميم‌گيري را بنمايد.

چنان‌چه بيماري كه فاقد ظرفيت كافي براي تصميم‌گيري است، اما ميتواند در بخشي از روند درمان معقولانه تصميم بگيرد، بايد تصميم او محترم شمرده شود.

 


ضميمه شماره 3

 

آيين نامه اجرایی انضباطی اخلاقی فراگیران بهیاری

 

الف ) موازین رفتاری دانش آموزان در محیطهای آموزشی

Ø      رعایت اصول اخلاق حرفه ای تواضع وفروتنی در برخوردبااساتید وفراگیران وکارکنان وهمراهان بیمار وکارکنان الزامی است.

Ø      صحبت کردن درمحیطهای آموزشی باید به آرامی وبا ادب همراه باشدهرگونه سروصدابلند ویابرزبان راندن کلماتی که درشان حرفه پزشکی  نیست ممنوع است

Ø      استفاده از دخانیات درکلیه زمانهای حضور درمحیطهای آموزشی ممنوع است

Ø      جویدن آدامس ونظایر آن درمحیطهای آموزشی وبالینی ممنوع است

Ø      درزمان حضور در کلاس وکارآموزی استفاده از تلفن همراه ممنوع است

Ø      هرگونه بحث وشوخی درمحیطهای آموزشی ممنوع است.

ب ) رعایت بهداشت وموازین آرایشی درمحیطهای آموزشی :

Ø      دانش آموزان بهیاری الگوی نظافت وبهداشت فردی اند لذاتمیزی ظاهر و بهداشت رفتار در محیطهای آموزشی ازضروریات است..

Ø      ناخنها تمیز وکوتاه بدون هرگونه آرایش (لاک برچسب ناخن وطراحی ) استفاده از ناخنهای مصنوعی وبلند بدلیل افزایش انتقال عفونت واحتمال آسیب به افرادودستگاهها ممنوع است.

Ø      آرایش سروصورت به صورت غیرمتعارف در حرفه ممنع است.

Ø      نمایان نمودن هرگونه آرایش به صورت تاتو و با استفاده ازحلقه ویانگین درهرقسمت از بدن ممنوع است.

Ø      استفاده ازاودکلن وعطرهای بابوی تند وحساسیت زا درمحیطهای آموزشی ممنوع است.

پ) :لباس ونحوه پوشش :

لباس فراگيران برای ورود به کلاسهای درسی وبالینی باید متحدوالشکل بوده ودارای ویژگیهای زیر باشد :

Ø      روپوش وشلوار سفید (غیر چسبان وبلند)

Ø      روپوش دارای آرم مخصوص

Ø      تمامی دگمه های روپوش درتمام مدت حضوردرمحیطهای آموزشی وکارآموزی باید بسته باشد.

Ø      استفاده ازکارت شناسایی معتبر (حرف اول نام  نام خانوادگی)که درسمت چپ سینه باشد در تمام طول آموزش الزامیست.

Ø      فراگيران خانم باید تمامی سروگردن ونواحی زیر گردن وموها راباپوشش مناسب بپوشانند.

Ø      شلوارسفیدبلند پارچه ای ساده غیر چسبان باشد پوشیدن شلوارجین ونظایر آن ممنوع است.

Ø      جوراب مورداستفاده ساده بدون تزیینات وغیر توری باشد.

Ø      کفش سفید راحت بی صدا تمیز بدون بند باشد.

Ø      يونیفرم بهیاری باید کاملا راحت تمیز ومرتب ودر  حد متعارف باشد.

Ø      استفاده از هر گونه نشانه ممنوع است.

Ø      استفاده از هرگونه زیور آلات وانگشترگردنبندوگوشواره(بجز حلقه ازدواج)درمحیطهای آموزشی ممنوع است.

Ø      استفاده ازدمپایی وصندل بجز اتاق عمل ممنوع است.

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   دانلود : شرح وظایف بازنگری شده بهیاری یکساله (کمک پرستاری )           حجم فایل 93 KB
   دانلود : برنامه آموزشی و ضوابط دوره بهیاری یکساله (کمک پرستاری)           حجم فایل 149 KB

آخرین مطالب
گزارش تصويري برگزاري آزمون بكارگيري  نيروهاي قراردادي گروه پرستاري -93/4/6
ابلاغ سطوح سازمانی پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی

آئين نامه استفاده از دانشجويان گروه پرستاري در بالين

   پرسشنامه لباس فرم كادر پرستاري كشور

اطلاعيه نتايج نهايي آزمون تير 93


دستورالعمل و فرم قراردادخريدخدمت پاره وقت ساعتي پرستار

كتاب برنامه ريزي استراتژيك

ارزیابی عملکرد پرستاران

برنامه توسعه فردی   
فرم ثبت نام دوره های نیازسنجی شده کارکنان بیمارستان ها  
فرم ارزیابی اثربخشی اقدامات اصلاحی صورت گرفته کارکنان   
فرم نتایج آزمون توانمندسازی اولیه -شناسایی نارسایی ها -اقدامات اصلاحی    
فرم نیازسنجی آموزشی سالانه کارکنان 
چک لیست توجیهی نیروهای بدو ورود   
آزمون توجیهی بدو ورود   
بودجه بندی برنامه عملیاتی مدیریت پرستاری 1393
 تقویم جلسات مدیریت پرستاری در سال 93
بخشنامه لزوم هماهنگی ارزیابی مدیران پرستاری بیمارستانها با مدیریت پرستاری دانشگاه
همایش تجلیل از پرستاران نمونه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
مجموعه قوانین و مقررات ارزیابی کارکنان
آئین نامه ها و فرم های طرح های پژوهشی
فرم انتخاب کادر پرستاری برگزیده
دستورالعمل مرخصی های استحقاقی ،استعلاجی و مراقبت ،شیردهی و بدون حقوق -مورخ 91/07/04

پمفلت های آموزشی سالمندان
بیماران دیابتی
نکات آموزشی برای بیماران سوانح و امداد ، جراحی عمومی ، ضربه سر ، سوختگی و ارتوپدی
آموزش کمک های اولیه در حوادث و سوانح برای افراد غیر حرفه ای
دانستنی های پزشکی
 بیماری های واگیر
بیماریهای زنان و زایمان
بیماران خاص (نارسایی کلیه ، ام اس(مولتیپل اسکلروزیس ) ، هموفیلی ، تالاسمی )
روش تحقیق در پرستاری
گزارش تصویری بازدید معاون محترم پرستاری وزارت بهداشت و درمان از بیمارستان واسعی
گزارش تصویری نشست مشترک معاون محترم پرستاری وزارت بهداشت با معاون محترم درمان ، مدیران پرستاری و اعضاء نظام پرستاری 92/10/21
گزارش تصویری شرکت سوپروایزرین ک�%