چاپ        ارسال به دوست

معاونت آموزشی وزارت بهداشت

ابلاغ نحوه برگزاری امتحانات علوم پزشکی به دانشگاه‌ها

معاونت آموزشی وزارت بهداشت، نحوه برگزاری امتحانات علوم پزشکی را به دانشگاه‌ها ابلاغ و توصیه کرد: از شیوه‌های متعدد آزمون در کنار امتحانات رایج پایان ترم استفاده شود.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر حمید اکبری قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: در این نامه به دانشگاه‌های علوم پزشکی پیشنهاد شده است که از چه ابزاری برای بهتر برگزار شدن امتحانات پایان ترم استفاده شود.
وی افزود: آموزش در حوزه آموزش عالی سلامت به نحو بارزی متفاوت از آموزش در سایر علوم است و در برخی موارد توقف پذیر نبوده و به لحاظ ضرورت حضور فراگیران بر بالین بیمار صرفاً از طریق حضوری امکان پذیر است. به همین علت آموزش و همچنین ارزیابی فراگیران برنامه خاص خود را می‌طلبد.
قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود به منظور برنامه ریزی برای ارزیابی فراگیران تا پایان این ترم، به نحوی اقدام کنند تا همانگونه که از ابتدای شیوع بیماری اولویت اول حفظ سلامت فراگیران و اعضای هیأت علمی و سایر کارکنان با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بوده است، امتحانات هم با حفظ کیفیت و امنیت آزمون‌ها و ایجاد کمترین فشار روحی به دانشجویان برگزار شود.
دکتر اکبری اظهار داشت: در کنار این موضوع، امکانات و زیرساخت‌های دانشگاه‌ها هم باید در برگزاری امتحانات مدنظر قرار گیرد، زیرا به دلیل محدودیت در امکانات، ممکن است برگزاری مجازی با استاندارد‌های حداقلی برای همه مراکز آموزشی فراهم نباشد.
وی تاکید کرد: قطعاً ایجاد شرایط مطلوب برگزاری ارزشیابی استاندارد با اعتبار کافی در امتحانات مجازی آسان نیست و در تصمیم گیری‌ها باید کیفیت آموزش و ارزشیابی هم مدنظر باشد.
قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به این توضیحات به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور اجازه داده شده است برحسب شرایط درخصوص برگزاری امتحانات و ارزشیابی این ترم و با درنظر گرفتن مواردی که اعلام شده است، تصمیم گیری و با مصوبه شورای آموزشی دانشگاه اقدام کنند.

توصیه‌ها و پیشنهاد‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها برای برگزاری امتحانات

۱. دانشجویان می‌توانند بعضی و یا تمام دروس این ترم را یا حذف و یا ناتمام اعلام کنند و ارزشیابی و امتحانات خود را در ترم آینده داشته باشند. (در صورت حذف ترم جزو سنوات دانشجویان محسوب نخواهد شد.)
۲. توصیه می‌شود مدرسان در صورت امکان از شیوه‌های متعدد مانند مصاحبه، امتحانات شفاهی حضوری و غیرحضوری، از امتحانات تشریحی و آزمون‌های متعدد در کنار امتحانات رایج پایان ترم استفاده کنند.
۳. در صورت فراهم بودن برگزاری امتحانات حضوری تلاش شود فاصله بین کلاس‌های درس و امتحانات به حداقل برسد تا دانشجویان با دشواری کمتری بتوانند با سرعت امتحانات خود را به انجام برسانند و محیط دانشگاه را ترک کنند.
در این صورت به دلیل فشردگی امتحانات تلاش شود درجه دشواری امتحانات متناسب با شرایط تنظیم و در صورت نیاز جزئی از نمرات در قالب گزارش‌ها و امتحانات تشریحی دیده شود که دانشجویان پس از ترک محیط دانشگاه بتوانند انجام دهند و پاسخ‌های خود را از طریق فضای مجازی به مدرس مربوطه ارسال کنند.
۴. در برگزاری امتحانات مجازی حداکثر تدابیر لازم اندیشیده و کیفیت ارزشیابی حفظ شود. به عبارتی امتحان مجازی نباید به شکلی سهل دیده شود که دانشجویان دغدغه لازم برای مطالعه مؤثر به منظور آمادگی امتحان را از دست بدهند.
به همین منظور لازم است اختیارات لازم به مدرسان داده شود تا در صورت اطمینان نداشتن از فراگیری کافی دانشجویان درس را ناتمام اعلام و در ترم بعد با انجام آزمون‌های تکمیلی نمره نهایی دانشجویان محاسبه و در کارنامه درج شود.
همچنین در صورتی که شرایط و امکانات دانشگاه اجازه می‌دهد، تدابیر لازم اندیشیده شود تا شناسایی هویت دانشجو در هنگام انجام دادن آزمون محرز شود و زمینه بروز تخلفات امتحانی به حداقل برسد. بر این اساس جهش قابل ملاحظه نمره‌های دانشجویان در ترم جاری در مقایسه با سوابق گذشته می‌تواند علامتی از آسیب در شیوه برگزاری آزمون الکترونیک باشد.
با توجه به تجربیات این ترم در آموزش مجازی که به دلیل شرایط کرونا ایجاد شده است، توصیه می‌شود آزمون‌های مجازی صرفاً در قالب سوالات بسته به عنوان تنها گزینه ارزشیابی پایام ترم دیده نشود.


٠٩:٣٩ - شنبه ٣١ خرداد ١٣٩٩    /    شماره : ١١٨٧٧    /    تعداد نمایش : ٤٩٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: