.
گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب دربارهی اخلاق و رفتار فردی و اجتماعی براساس آیات قرآن
حضرت آیتالله خامنهای بارها در سخنرانیهای خود به تبیین جوانب گوناگون سبک زندگی، اخلاق و رفتار فردی و اجتماعی براساس آیات قرآن پرداختهاند. پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فراررسیدن ماه مبارک رمضان در گزیده بیانات زیر برخی توصیههای قرآنی ایشان در این زمینه طی یک دههی اخیر را در گزیده بیانات زیر بازخوانی میکند:
کارهایتان مخالف رضای الهی نباشد
به یاد خدا باشید: یاایّها الّذین ءامنوا اذکروا الله ذکرًا کثیرًا، و سبّحوه بکرةً و اصیلًا؛(۱) هر کاری انسان میخواهد بکند، به این فکر باشد که آیا این کار موافق رضای الهی است یا نیست؛ اگر احراز نکرد که مخالف رضای الهی است اشکالی ندارد، لکن مواظب باشد که مخالف رضای الهی نباشد؛این ذکر الهی است. ذکر فقط به زبان نیست؛ توجّه به این معنا، ذکر الهی است. ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
یاد خدا نباید به دورانهای سخت اختصاص داشته باشد
فرمود: «و اذکر ربّک فی نفسک تضرّعا و خیفة»؛(۲) یاد خدا با تضرع، پشتوانهی همهی خیرات و همهی برکاتی است که انسان میتواند در این مهلت زندگی به دست بیاورد. این یاد خدا نباید اختصاص داشته باشد به دورانهای شدت و محنت و زحمت و فشار؛ نه، در دوران راحت، در دورانی که انسان دغدغه و نگرانی مادی هم ندارد، این یاد خدا را باید در دل نگه دارد. وقتی سختیهائی به ما افراد بشر روی میآورد، به یاد خدا میافتیم. فرمود: «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا الله مخلصین له الدّین فلمّا نجّاهم الی البرّ اذا هم یشرکون»؛(۳) در حین بلا، انسان به خدا متوجه میشود؛ وقتی بلا برطرف شد، انسان یادش میرود. ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
مراقب حرف، کار و جهتگیریتان باشید
تقوا این است که ما مراقب حرفمان، مراقب کارمان، مراقب جهتگیریمان، مراقب رفتارمان باشیم. کوچکترین اعمال ما ثبت میشود؛ «فمن یعمل مثقال ذرّة خیرا یره. و من یعمل مثقال ذرّة شرّا یره».(۴) اعمال ما، گفتار ما، الفاظ ما همه ثبت میشود؛ بعد ما را به سؤال و جواب میکشند. دادگاه عدلی وجود دارد که در آن دادگاه عدل باید انسان جواب بدهد. زیر جواب میمانیم. تقوا یعنی همین را رعایت کنیم، همین را مواظبت کنیم. ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
با تقوا زمینهی هدایت قرآنی را در خود ایجاد کنید
آنچه من تأکید میکنم و توصیه میکنم، این است که با قرآن بیشتر انس بگیرید. این ذکر الهی و تقوا، اگر برای ما حاصل بشود، آن وقت هدایت قرآنی هم برای ما آسانتر میشود؛ [چون] «هدًی للمتّقین»؛(۵) تقوا که بود، هدایتْ حتمی است؛ چون این قرآن، «هادی» بعضی و بعضی را «مضل» [است]؛ یضلّ من یشاء و یهدی من یشاء؛(۶) این جوری است که بعضیها را از آن طرف میبرد، بعضیها را هدایت میکند. هدایت مال متّقین است. هر چه تقوا بالاتر باشد، هدایت روشنتر و بالاتر است؛ باید این را دنبال بکنیم. ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
دستاورد واقعی انسان محصول تلاش اوست
آیات قرآن به ما درس میدهد: و ان لیس للانسان الّا ما سعیٰ؛(۷) دستاورد واقعی و حقیقی انسان آن چیزی است که محصول سعی او و تلاش او باشد؛ این است. اینکه غذای پخته را جلوی انسان بگذارند، در دهان انسان بگذارند، این انسان را به جایی نمیرساند. آن جایی که ذهن انسان کار میکند، فکر انسان کار میکند، بازوی انسان کار میکند، همّت و ارادهی انسان کار میکند، آن است که انسان را، فرد را و جامعه را رشد میدهد. جوامعی هم که در دنیا از لحاظ مادّی رشد کردند، در اثر این تلاش رشد کردند؛ تلاش کردند و رشد کردند. ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
در امر ازدواج سختگیری نکنید
به پدرها و مادرها تذکّر میدهم؛ من خواهش میکنم و تقاضا میکنم از شماها که یک خرده امکانات ازدواج را آسان کنید. پدر و مادرها سختگیری میکنند؛ هیچ سختگیری لازم نیست. بله، یک مشکلات طبیعی وجود دارد -مسئلهی مسکن، مسئلهی شغل و از این مسائل- لکن «ان یکونوا فقرآء یغنهم الله من فضله»؛(۸) خب، این قرآن است. ممکن است جوان، الان هم امکانات مالی مناسبی نداشته باشد، امّا انشاءالله بعد از ازدواج خدای متعال گشایش میدهد. ازدواج جوانها را متوقّف نکنند؛ من خواهش میکنم که پدرها و مادرها به این مسئله توجّه کنند. ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
نعمتها را از خدا بدانید
وقتی شما افتخاری به دست میآورید، این افتخار از سوی خدا است: و ما بکم من نعمةٍ فمن الله؛(۹) هر نعمتی دارید، خدا به شما داده: توانایی جسمی هم که شما دارید، خدا بهتان داده؛ قدرت اراده و تصمیمی که حرف اوّل را میزند... را خدا به شما داده؛ این نیروی تصمیمگیر را خدا به شما داده... از خدای متعال شاکر باشید. ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
دچار ناامیدی نشوید
در دوگانهی امیدواری و نومیدی [در مواجهه با حوادث]، دچار نومیدی هم نباید بشویم: لا تایئسوا من روح الله انّه لا یایئس من روح الله الّا القوم الکافرون -که در سورهی یوسف است- این مربوط به مسائل دنیایی است؛ «لا تایئسوا من روح الله» مربوط به مسائل معنوی نیست، مربوط به پیدا کردن یوسف است: یا بنیّ اذهبوا فتحسّسوا من یوسف و اخیه و لا تایئسوا من روح الله؛(۱۰) «لا تایئسوا من روح الله» در پیدا کردن یوسف، که یک امر دنیایی است. پس بنابراین، این «لا تایئسوا من روح الله» یک امر کلّی است در امور دنیایی. البتّه در امور اخروی هم همین جور است امّا آیه در مورد امور دنیایی است. لا تایئسوا! چرا انسان مأیوس باشد؟ نخیر، ما امیدواریم که بتوانیم بینی این قدرتهای مستکبر را به خاک بمالیم و رغم انفشان کنیم؛ میتوانیم این کار را [بکنیم]، امیدواریم؛ [اگر] تلاش کنیم، همّت کنیم، بخواهیم، به خدا توکّل کنیم، از خدا بخواهیم، میشود. ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
در انتقاد، نکات منفی و مثبت را با هم بگویید
این دستگاههایی هم که مورد انتقاد قرار میگیرند، خب کارهای خوب هم دارند، آن کارهای خوب را هم باید گفت. کارهای مثبت را باید دید، کارهای منفی را هم باید دید؛ اینجور نباشد که ما همهی کارهای منفی را ببینیم. دولت، هم کارهای مثبت دارد، هم مشکلاتی دارد؛ مجلس همینجور، قوّهی قضائیّه همینجور، دستگاههای گوناگون همینجور؛ همهمان اینجور هستیم که یک چیزهای مثبتی داریم؛ خلطوا عملًا صالحًا و ءاخر سیّـئًا عسی الله ان یتوب علیهم،(۱۱) این خلط عمل صالح و سیّئه، یک چیزی است که در همه وجود دارد، در همهجا وجود دارد. ما اگر عمل سیّئه را ذکر میکنیم، عمل صالح را هم ذکر کنیم؛ این موجب میشود که مردم، هم متوجّه بشوند که اینجا اشکال دارد، هم این موجب نشود که بکلّی مأیوس بشوند و بگویند «آقا! همه چیز از دست رفت»؛ این[طور] نباید باشد. کارهای خوب هست، کارهای بد هم هست؛ همه را باید انسان ببیند و بگوید. ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
انصاف را در جامعه رواج دهید
انصاف را باید رعایت کنید؛ «و لا یجرمنّکم شنئان قوم علی الّا تعدلوا».(۱۲) گاهی ما با کسی بدیم، از کسی بدمان میآید؛ خب، این کار میتواند موجّه باشد؛ بالاخره یک دلیلی داریم، از کسی خوشمان نمیآید؛ اما نسبت به همین کسی هم که از او خوشمان نمیآید و استدلال هم داریم برای اینکه از او خوشمان نیاید، باید انسان انصاف به خرج دهد. کسی یک نقطهی خوبی دارد؛ آن را تحت تأثیر نقطهی بدی که از او در ذهن ما هست، قرار ندهیم؛ این خیلی چیز مهمی است. بیانصافی و رفتار نامتناسب، منجر میشود به عکسالعمل مشابه در طرف مقابل. ما آدمهای ضعیفی هستیم دیگر؛ شما اگر چنانچه مثلاً نسبت به این حقیر یک وقتی بیانصافی کردید، این حقیر آن مقدار قدرت و توانائی و ضبط نفس ندارم که بگویم خیلی خوب، حالا او بیانصافی کرد، بکند؛ من هم وادار میشوم به بیانصافی. اینجوری در جامعه، تبادل بیانصافیها، به جای تبادل انصاف، به جای تبادل محبت، رائج میشود. ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
«غیبت» زندگی را از نظم صحیح خارج میکند
بعضی از آیات [قرآن]، هست که مربوط به تنظیم مناسبات اجتماعی است؛ این دستورهای کاربردی مربوط است به مناسبات اجتماعی. فرض بفرمایید: ولایغتب بعضکم بعضًا؛(۱۳) غیبت نکنید؛ این [دستور]، مناسبات اجتماعی را تنظیم میکند. شما وقتی غیبت میکنید، دل خودتان را چرکین میکنید، دل مخاطبتان را چرکین میکنید، واقعیّت پنهان یک برادر مؤمنی، خواهر مؤمنی را هم بیخودی به رخ این و آن میکشید؛ یک کار غلط و نادرست. او هم نسبت به شما ممکن است که همین کار را بکند. این کار، زندگی را، روابط اجتماعی را از نظم صحیح خارج میکند. ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
در امانت خیانت نکنید
اقسطوا انّ الله یحبّ المقسطین»؛(۱۴) عدل به خرج بدهید؛ قسط و عدل و انصاف در همهی امور زندگی را دستور دادهاند؛ یا «لا تخونوا الله و الرّسول و تخونوا اماناتکم»؛(۱۵) در امانت خیانت نکنید. امانت فقط پولی نیست که شما دست بنده دارید؛ مقامی هم که، مسئولیّتی هم که به وسیلهی شما به من داده شده امانت است. اگر چنانچه این امانت را درست عمل نکنم، خیانت در امانت است. ببینید شما اگر همین یک دستور را ما عمل بکنیم، چه اتّفاقی خواهد افتاد. ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
در کار خیر و کمکهای مؤمنانه مسابقه بگذارید
یک مسئله هم مسئلهی کمک مؤمنانه است. عدّهای از مردم در این حوادث [مربوط به کرونا] بجد آسیب دیدند؛ البتّه برای اغلب مردم از لحاظ کسب و کار و درآمد و زندگی و مانند اینها مشکلاتی پیدا شد لکن همه دچار آسیبهای جدّی نشدند؛ امّا یک عدّهای واقعاً دچار آسیبهای جدّی شدند و مشکلات فراوانی برایشان پیش آمد. این را باید جبران کرد؛ چه کسی جبران کند؟ مردم. نمیشود همهی بار را بر دوش دولت گذاشت... ما در قرآن چند جا داریم که «یسارعون فی الْخیْرات»؛(۱۶)... یعنی مسابقه گذاشتن که قرآن به معنای واقعی کلمه به ما میگوید در کار خیر و کمکهای مؤمنانه مسابقه بگذارید؛ یعنی سعی کنید شما جلوتر از دیگران حرکت کنید و [پیش] بروید. ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
در مقابل فشارها و مخالفت دشمنان به خداوند توکل کنیم
حرکت امّت اسلامی، این حرکتی که با تشکیل نظام جمهوری اسلامی در دنیا آغاز شده است و هر چه هم تلاش کردهاند نتوانستهاند آن را از بین ببرند و روزبهروز قویتر شده است، روزبهروز عمیقتر شده است، این نهضت قطعاً پیروز خواهد شد؛ دشمنی دشمنان نمیتواند این حرکت عظیم را از بین ببرد.
اینجا ما باید به توصیه و امر آیهی شریفهی قرآن، عمل کنیم: فقل حسبی الله؛ اگر دیدی با تو مخالفت میکنند، اگر دیدی روگردانی میکنند، اگر دیدی با ابزارهای گوناگون از همه طرف تو را احاطه میکنند، فقل حسبی الله لآ اله الّا هو علیه توکّلت و هو ربّ العرش العظیم.(۱۷) این توکّل امام بزرگوار ما بود که راه را به ما نشان داد و ما را تا اینجا رساند و ملّت ایران با همین توکّل انشاءالله راه را ادامه خواهد داد و امّت اسلامی با بیداری اسلامی این حقایق را روزبهروز تجسّم بیشتری خواهد بخشید. ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
۱) سوره احزاب، آیه ۴۱و۴۲
نظر دهید