• برگزاری جشن روز پرستار دانشکده پرستاری جوین
    جشن روز پرستار برای دانشجویان دانشکده پرستاری جوین در مورخ 1403/08/22 برگزار شد

  • بازدید از پروژه های در حال ساخت دانشکده پرستاری جوین
    از پروژه های در حال ساخت مرکز مهارت های بالینی و سالن مطالعه خواهران در مورخ 1403/08/16 بازدید شد .

  • برگزاری مسابقات ورزشی به مناسبت هفته سلامت روان
    مسابقات ورزشی مچ اندازی به مناسبت هفته سلامت روان در دانشکده پرستاری جوین برگزار شد.

  • برگزاری مسابقات ورزشی به مناسبت هفته سلامت روان
    مسابقات ورزشی مچ اندازی و فیتنس چلنج به مناسبت هفته سلامت روان در دانشکده پرستاری جوین برگزار شد.

  • بازدید دانش آموزان از دانشکده پرستاری جوین
    بازدید دانش آموزان از دانشکده پرستاری جوین برگزار شد

اخبار > برگزاری کارگاه آموزشی "مدیریت کلاس و تعامل مثبت با فراگیران"


 چاپ    ارسال به دوست

 

 

روابط عمومی معاونت آموزشی خبر داد:

برگزاری کارگاه آموزشی "مدیریت کلاس و تعامل مثبت با فراگیران"

 روابط عمومی معاونت آموزشی /کارگاه آموزشی مدیریت کلاس و تعامل مثبت با فراگیران ویژه اعضای هیات علمی در محل سالن اجتماعات پردیس دانشگاه برگزار گردید. در ابتدای جلسه خانم رها صالح­ آبادی ضمن خیرمقدم به اساتید مدعو و شرکت‌کنندگان کارگاه، برنامه­‌های پیش­رو در مرکز مطالعات و توسعه آموزش و فعالیتهای طرح تحول و نوآوری آموزش را بیان نمودند. سپس آقای دکتر نعمت اله شموسی به بیان اهمیت و ضرورت برگزاری این کارگاه پرداخته و اهداف آن را تشریح نمودند.

در ادامه آقای دکتر حسن باقری نیا عضو هیات علمی گروه علم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری با طرح این سوال که "آموزش چه چیزی نیست؟" برخی از فعالیتهایی که در کلاس در تعامل استاد و شاگرد (به غلط) به عنوان آموزش شناخته می­شود همچون تلقین، تحمیل و ... را پاسخ این سوال دانست. وی ویژگی­های استاد موثر را بیان نمود. این ویژگیها شامل آمادگی استاد برای تدریس در هر روز، داشتن نگرش خوش بینانه نسبت به مربی بودن و دانشجویانشان، انتظارات بالا (اما واقع­بینانه) از دانشجویان، مجرب و خلاق در تدریس، قابل دسترس، دارای احساس تعلق نسبت به کلاس، پذیرش اشتباهات دانشجویان، شوخ­طبعی، احترام­گذاری به دانشجویان، بخشنده بودن، مهربان و دلسوز می باشد. وی در پایان با این سوال که اگر قرار باشد شما فقط یکی از این ویژگیهای استاد موثر را داشته باشید، دوست دارید کدامیک باشد و چرا؟ مبحث خود را به پایان رساند.

خانم دکتر محبی امین عضو هیات علمی گروه علم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری نیز در مبحث خود با عنوان "ما و نسل هزاره" تجارب خود از مصاحبه با اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد درخصوص استاد اثربخش را بیان نمود. وی نسلهای ایران و جهان را بدین شرح بیان نمود.

نسل خاموش یا کهنه سربازان 1925-1945؛نسل مشروطه(1320)

نسل بومر: 1946-1964؛ نسل ناسیونالیسم ایرانی (1320-1340)

نسل ایکس : 1965- 1980؛ دوره نوسازی و رشد نابرابر( 1341-1359)

نسل هزاره (1981-2000)؛ نسل انقلاب اسلامی(1360-1379)

نسل زد یا نت ( 2001 به بعد) ؛ پسا انقلاب (1380)

دکتر محبی امین ویژگیهای دانشجویان حاضر را ذهن ساختارمند، طرفدار تنوع، علاقه مند به کار گروهی، آماده برای چالش وتغییر، انجام چندکار با هم، استعداد فوق العاده در کار با فناوری ها و لذت از محیط های مفرح و جذاب برشمرد و برخی ویژگی های فرهنگی موثر بر رابطه استاد- دانشجو را شامل فاصله قدرت، عادت دانشجو به تعیین خط­مشی روشن توسط استاد، وابستگی دانشجو به استاد، بی انگیزگی و تنبلی دانشجو، نیاز به حمایت و احترام استاد و مدرک­گرایی دانست.

وی در پایان برخی سیاست­های تاثیر­گذار بر فرایند تدریس را تقدم پژوهش بر آموزش، اثربخش نبودن سیستم ارزشیابی از استاد، ضعف برنامه­های رشد حرفه­ای استادان، حجم زیاد فعالیت کاری هیات علمی، محدودیت­ های تکنولوژی برای تدریس و نقص در سیستم گزینش دانشجو برشمرد.

در ادامه دکتر راضیه خسروراد مبحث "مدیریت کلاس با رویکرد مراقبت آگاهانه" را ارائه نمود. رویکرد care معلم را به یاری­رسان (تسهیل گر) تبدیل می­کند که می تواند رابطه عاطفی با یادگیرندگان برقرار کند. مربی در زمینه‌های مختلف روان شناسی مثل: روان شناسی رشد، روان شناسی یادگیری، تربیتی، روش های تدریس و رشته تخصصی خود دانش دارد تا بتوانند با آگاهی از یادگیرندگان مراقبت کند. در این روش رابطه معلم و یادگیرنده چیزی فراتر از یک ارتباط منطقی مراقبت آگاهانه علاقه و ارتباط انسانی و احترام متقابل دریک کلاس دموکراتیک را می طلبد.

وی در ادامه اولین قدم برای عملی کردن رویکرد care را تبدیل کلاس سنتی به کلاس دموکراتیک و مشارکت دانشجویان در همه امور دانستت. در کلاس دموکراتیک یادگیرنده و معلم در برنامه ریزی، سازماندهی،  اجرا و شرکت در فعالیتهای معمول کلاس با هم اتحاد دارند. معلم به عنوان متخصص شالوده اصلی را بنا می کند و به یادگیرندگان کمک می­کند تا در اداره امور و تصمیمات مشارکت داشته باشند. در کلاس دموکراتیک مثل کشور دموکراتیک بسیاری از مشکلات راه حل مشخصی ندارند ولی همه برای یافتن بهترین گزینه­ها برای مجموعه‌ای از مسائل که خودشان آن را به وجود آورده­اند مسؤلیت دارند.

در پایان خانم دکتر ژیلا آگاه معاون آموزشی دانشگاه ضمن تشکر از سخنرانان و شرکت­ کنندگان جلسه بر به ضرورت برگزاری چنین کارگاه‌هایی اشاره نمودند. ایشان ضمن استناد به کتاب "امیل" ژان ژاک روسو در خصوص نحوه تربیت، بر لزوم توجه به خلاقیت در کلاس درس و تعاملات استاد و شاگرد تاکید نمودند. 



 

 

 

 

 

تاریخ درج خبر: پنج شنبه ٢٤ آبان ١٣٩٧    / شماره خبر:  ٩٢٥٠  / تعداد بازدید:  4807

 


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





منو اصلی
پیوندهای مفید


 
دسترسی سریع