روابط عمومی معاونت آموزشی /کارگاه آموزشی مدیریت کلاس و تعامل مثبت با فراگیران ویژه اعضای هیات علمی در محل سالن اجتماعات پردیس دانشگاه برگزار گردید. در ابتدای جلسه خانم رها صالح آبادی ضمن خیرمقدم به اساتید مدعو و شرکتکنندگان کارگاه، برنامههای پیشرو در مرکز مطالعات و توسعه آموزش و فعالیتهای طرح تحول و نوآوری آموزش را بیان نمودند. سپس آقای دکتر نعمت اله شموسی به بیان اهمیت و ضرورت برگزاری این کارگاه پرداخته و اهداف آن را تشریح نمودند.
در ادامه آقای دکتر حسن باقری نیا عضو هیات علمی گروه علم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری با طرح این سوال که "آموزش چه چیزی نیست؟" برخی از فعالیتهایی که در کلاس در تعامل استاد و شاگرد (به غلط) به عنوان آموزش شناخته میشود همچون تلقین، تحمیل و ... را پاسخ این سوال دانست. وی ویژگیهای استاد موثر را بیان نمود. این ویژگیها شامل آمادگی استاد برای تدریس در هر روز، داشتن نگرش خوش بینانه نسبت به مربی بودن و دانشجویانشان، انتظارات بالا (اما واقعبینانه) از دانشجویان، مجرب و خلاق در تدریس، قابل دسترس، دارای احساس تعلق نسبت به کلاس، پذیرش اشتباهات دانشجویان، شوخطبعی، احترامگذاری به دانشجویان، بخشنده بودن، مهربان و دلسوز می باشد. وی در پایان با این سوال که اگر قرار باشد شما فقط یکی از این ویژگیهای استاد موثر را داشته باشید، دوست دارید کدامیک باشد و چرا؟ مبحث خود را به پایان رساند.
خانم دکتر محبی امین عضو هیات علمی گروه علم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری نیز در مبحث خود با عنوان "ما و نسل هزاره" تجارب خود از مصاحبه با اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد درخصوص استاد اثربخش را بیان نمود. وی نسلهای ایران و جهان را بدین شرح بیان نمود.
نسل خاموش یا کهنه سربازان 1925-1945؛نسل مشروطه(1320)
نسل بومر: 1946-1964؛ نسل ناسیونالیسم ایرانی (1320-1340)
نسل ایکس : 1965- 1980؛ دوره نوسازی و رشد نابرابر( 1341-1359)
نسل هزاره (1981-2000)؛ نسل انقلاب اسلامی(1360-1379)
نسل زد یا نت ( 2001 به بعد) ؛ پسا انقلاب (1380)
دکتر محبی امین ویژگیهای دانشجویان حاضر را ذهن ساختارمند، طرفدار تنوع، علاقه مند به کار گروهی، آماده برای چالش وتغییر، انجام چندکار با هم، استعداد فوق العاده در کار با فناوری ها و لذت از محیط های مفرح و جذاب برشمرد و برخی ویژگی های فرهنگی موثر بر رابطه استاد- دانشجو را شامل فاصله قدرت، عادت دانشجو به تعیین خطمشی روشن توسط استاد، وابستگی دانشجو به استاد، بی انگیزگی و تنبلی دانشجو، نیاز به حمایت و احترام استاد و مدرکگرایی دانست.
وی در پایان برخی سیاستهای تاثیرگذار بر فرایند تدریس را تقدم پژوهش بر آموزش، اثربخش نبودن سیستم ارزشیابی از استاد، ضعف برنامههای رشد حرفهای استادان، حجم زیاد فعالیت کاری هیات علمی، محدودیت های تکنولوژی برای تدریس و نقص در سیستم گزینش دانشجو برشمرد.
در ادامه دکتر راضیه خسروراد مبحث "مدیریت کلاس با رویکرد مراقبت آگاهانه" را ارائه نمود. رویکرد care معلم را به یاریرسان (تسهیل گر) تبدیل میکند که می تواند رابطه عاطفی با یادگیرندگان برقرار کند. مربی در زمینههای مختلف روان شناسی مثل: روان شناسی رشد، روان شناسی یادگیری، تربیتی، روش های تدریس و رشته تخصصی خود دانش دارد تا بتوانند با آگاهی از یادگیرندگان مراقبت کند. در این روش رابطه معلم و یادگیرنده چیزی فراتر از یک ارتباط منطقی مراقبت آگاهانه علاقه و ارتباط انسانی و احترام متقابل دریک کلاس دموکراتیک را می طلبد.
وی در ادامه اولین قدم برای عملی کردن رویکرد care را تبدیل کلاس سنتی به کلاس دموکراتیک و مشارکت دانشجویان در همه امور دانستت. در کلاس دموکراتیک یادگیرنده و معلم در برنامه ریزی، سازماندهی، اجرا و شرکت در فعالیتهای معمول کلاس با هم اتحاد دارند. معلم به عنوان متخصص شالوده اصلی را بنا می کند و به یادگیرندگان کمک میکند تا در اداره امور و تصمیمات مشارکت داشته باشند. در کلاس دموکراتیک مثل کشور دموکراتیک بسیاری از مشکلات راه حل مشخصی ندارند ولی همه برای یافتن بهترین گزینهها برای مجموعهای از مسائل که خودشان آن را به وجود آوردهاند مسؤلیت دارند.
در پایان خانم دکتر ژیلا آگاه معاون آموزشی دانشگاه ضمن تشکر از سخنرانان و شرکت کنندگان جلسه بر به ضرورت برگزاری چنین کارگاههایی اشاره نمودند. ایشان ضمن استناد به کتاب "امیل" ژان ژاک روسو در خصوص نحوه تربیت، بر لزوم توجه به خلاقیت در کلاس درس و تعاملات استاد و شاگرد تاکید نمودند.