چاپ ارسال به دوست
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت:
حضور دانشجویان دکترای دندانپزشکی در عرصه و فیلد، اجرایی خواهد شد
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، گفت: در برنامه آموزشی (کوریکولوم) دوره دکترای دندانپزشکی، دو بحث دندانپزشکی اجتماعی و درمان جامعه (که در پایان دوره دکتری به عنوان واحد درسی پیش بینی شده) دیده شده است و هدف قانونگذار از ارائه این برنامه های آموزشی، ارتقای توانمندی های عملی دانشجویان و حضور در جامعه، فیلد و مراکز خارج از دانشگاه بوده است.
به گزارش مفدا، دکتر حسن رزمی در گفتگو با خبرنگار وبدا، اظهار داشت: براساس بررسی ها، درصد زیادی از دانشکده های دندانپزشکی در کشور به ویژه در اجرای درمان جامع که هدف آن ارتقای توانمندی های عملی دانشجویان است، به طور مناسب عمل نکرده اند و این واحد درسی همانند سایر واحدهای درسی ارائه می شود.
وی تصریح کرد: آنچه در بررسی های کیفی و عملکردی دانشجویان دندانپزشکی، موجب نگرانی می شد، این بود که دانشجویان این رشته، حضور در فیلد، محیط و مراکز بهداشتی و درمانی را تجربه نمی کردند و توانمندی دانشجو، در فضایی دور از فضای نظارت شده زیر نظر استاد که باید همراه با استرس، نگرانی شخصی و تشخیص و طرح درمان ناشی از توانمندی علمی وی باشد، تجربه نمی شود.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به دغدغه های وزیر سابق بهداشت بر توانمندی فارغ التحصیلان رشته های گروه علوم پزشکی، گفت: دکتر هاشمی اصرار داشت که در رشته های پزشکی و دندانپزشکی، بخشی از آموزش دانشجویان در جامعه و خارج از فضاهای استاندارد آموزشی ارائه شود تا ارتباط و توانمندی های آنها افزایش پیدا کند.
دکتر رزمی خاطرنشان کرد: در نشستی که روز گذشته با حضور جمعی از صاحبنظران حوزه آموزش دندانپزشکی، معاونین چندین دانشکده دندانپزشکی، نمایندگانی از معاونت های بهداشت و درمان وزارت بهداشت، بیمه ها و دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی برگزار شد، تصمیم گرفته شد موضوعات، نظرات و پیشنهادات این افراد در مورد پروتکل اجرایی آموزش در عرصه که در برنامه جدید آموزشی دندانپزشکی دیده شده را عملیاتی کنیم.
وی با بیان اینکه در بحث آموزش در عرصه و فیلد، باید موضوعات مختلفی را در نظر بگیریم، افزود: در این نشست، موضوعاتی مانند ایاب و ذهاب دانشجویان، فیلدها و محیط های ارائه خدمات، همکاری معاونت های بهداشت و درمان وزارت بهداشت، ارائه خدمات در خارج از شهرها به ویژه در حاشیه شهرها و مناطق روستایی و محروم، تمهیدات مالی، حقوقی، بیمه و نظارت بر دانشجویان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، افزود: پروتکل آموزش در عرصه، ضمن اینکه ماهیت آموزشی دارد، رویکرد خدماتی نیز دارد و محیط های مورد نظر برای حضور دانشجویان در فیلد، عمدتا حاشیه شهرها، روستاها و مناطق محروم هستند و هدف ما ارائه خدمات به افرادی است که از نظر توانایی مالی و دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی، در دریافت خدمات محروم هستند. مزیت این موضوع این است که دانشجویان علاوه بر اینکه با این مناطق و افراد آشنا می شوند و ارتباط برقرار می کنند، توانمندی های علمی آنها نیز تحت نظر سوپروایزرها، مربی ها، اساتید و ناظران، افزایش پیدا می کند.
دکتر رزمی درخصوص زمان اجرایی شدن پروتکل آموزش در عرصه برای دانشجویان دکترای دندانپزشکی گفت: برنامه آموزشی (کوریکولوم) سال ۹۷، ابلاغ شده است و امیدواریم که در سال تحصیلی ۹۸، این پروتکل را ابلاغ کنیم و سعی داریم که تا قبل از پایان سال، پروتکل آموزش در عرصه را نهایی کنیم و جزییات آن روشن و مشخص شود تا در اجرا با مشکلی روبرو نشود.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، تصریح کرد: وزیر سابق بهداشت، تاکید زیادی بر حضور دانشجویان دندانپزشکی در عرصه و محیط های ارائه خدمات در مناطق مختلف داشت و برای اینکه میزان مشارکت، رغبت و انگیزه همکاری دانشگاه ها و دانشجویان را افزایش دهیم، باید زمان حضور دانشجویان در عرصه و فیلد را جزیی از تعهدات پس از فارغ التحصیلی آنها محاسبه کنیم و تصور می کنم که مسئولان وزارت بهداشت نیز با این پیشنهاد موافق باشند. البته باید ساز و کارهای اجرایی آن را با نهادهای مربوطه مطرح کنیم، اما صاحبنظران این حوزه با اکثریت آرا موافق این هستند که حضور دانشجویان در عرصه، به عنوان بخشی از تعهدات آنها در نظر گرفته شود.
تاریخ درج خبر: سه شنبه ١٨ دی ١٣٩٧ / شماره خبر: ٩٥٧٩ / تعداد بازدید: 1415