پایگاه های اطلاعاتی
شنبه ٠٣ آذر ١٤٠٣
En


بیانیه رسالت

کتابخانه بیمارستان مبینی به عنوان یک کتابخانه دانشگاهی در راستای پیشبرد اهداف و  برنامه های آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه با بهره گیری از حمایت های این بیمارستان و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به ارائه خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی می پردازد. این کتابخانه مأموریت دارد نسبت به شناسایی و تأمین نیازهای اساتید، دانشجویان و سایر جامعه استفاده کنندگان بالقوه و بالفعل خود نسبت به ارتقاء سطح آموزشی و پژوهشی و فرهنگی دانشگاه، تلاش نموده و از طریق توسعه و استاندارد سازی خدمات و امکانات خود، بستر و محیط مناسب را برای کاربران فراهم آورد. همچنین کتابخانه مبینی وظیفه خود می داند که موجبات‌ پیشرفت علمی ، آموزشی و فرهنگی جامعه دانشگاهی را فراهم آورده و از تلاشها و برنامه های دانشگاه در زمینه ارتقای فرهنگ سلامت جامعه و بیماران و نیز امور فرهنگی دانشگاهیان حمایت نموده و در این زمینه همکاری و مشارکت‌ فعال داشته باشد.

دورنما

   کتابخانه بیمارستان مبینی مصمم است با تعالی امکانات و خدمات خود و با ایجاد محیطی مناسب، ضمن توسعه خدمات به کاربران و سایر گیرندگان خدمت و با جلب رضایت آنان ، روند بهبود مستمر خدمات کتابخانه ای  را تحقق بخشیده و به عنوان غنی ترین و برترین کتابخانه بیمارستانی در زمینه زنان وزایمان و سایر موضوعات وابسته در سطح استان خراسان رضوی تا سال ۱۴۰۴ مطرح گردد و نسبت به تأمین منابع و اطلاعات مورد نیاز کاربران خود به طور مؤثر و سازنده اقدام نماید.

ارزش های استراتژیک

-   صرفه جویی در وقت کاربران کتابخانه و تکریم ارباب رجوع؛

- مهارت، تخصص و خلاقیت کارکنان کتابخانه در بکارگیری فناوری اطلاعات، خدمات و امکانات کتابخانه ؛

-   بهره گیری از  فناوری های نوین و شیوه های خلاق و کارآمد در ارائه خدمات کتابخانه؛

- سهولت و دستیابی به منابع کتابخانه با صرف کمترین زمان و هزینه برای کاربران؛

- همکاری گروهی و اشتراک دانش و مهارت در میان کارکنان سازمان ؛

- احترام به حقوق کاربران کتابخانه و سایر گیرندگان خدمت؛

- تلاش در جهت رشد علمی، آموزشی جامعه استفاده کنندگان ؛

- رعایت اخلاق حرفه ای در محیط کار و ارائه خدمات کتابخانه ای به شکل عادلانه، بهینه و کارآمد؛

- تهیه اطلاعات آماری روزآمد، دقیق و قابل اعتماد؛

- اثر بخشی فعالیت های کتابخانه در حوزه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی ؛

- نظم و آراستگی و در دسترس پذیری منابع و خدمات کتابخانه؛

- بهره وری و بهبود فرآیندهای کتابخانه؛

- نوآوری و خلاقیت در خدمات اطلاع رسانی و کتابخانه؛

-  تلاش و همکاری در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی دانشگاه ؛

- تشویق و ترغیب کاربران بالقوه جهت استفاده از منابع و خدمات کتابخانه

 کاربران و ذی نفعان

ذی نفعان داخلی کتابخانه

پزشکان عمومی

پرستاران

متخصصان زنان و زایمان

متخصصان نوزادان

متخصصان بیهوشی

کلیه گیرندگان خدمت از بیمارستان ؛

مدیران و کارکنان اداری

کادر آموزشی شاغل در بیمارستان ؛

 دانشجویان رشته های پزشکی،پرستاری،اتاق عمل،مامایی،هوشبری،رزیدنت های زنان ،رزیدنت های نوزادان

کارکنان بخش پیراپزشکی، خدمات و پشتیبانی شاغل در بیمارستان؛

 عوامل داخلی و خارجی (SWOT)

 نقاط قوت (Strengths)

1S- تک تخصصی بودن و جزو معدود کتابخانه های تخصصی در زمینه زنان و زایمان در سطح شهرستان

 2S- بکارگیری کتابدار بالینی جهت اداره امور کتابخانه

S3- دسترسی کتابخانه و کاربران به منابع الکترونیک و پایگاه های اطلاعاتی

S4- وجود پهنای باند و سرعت اینترنت مناسب و برخورداری از شبکه اینترنت داخلی منسجم

S5- برخورداری از منابع آموزشی و تخصصی سمعی و بصری

S6- برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گیری در مرکز شهر

S7- داشتن اعضای هیأت علمی با رتبه علمی بالا و برخورداری از کیفیت آموزشی مناسب در بیمارستان

8S- روند رو به رشد تعداد اعضای تحت پوشش و گسترش مجموعه منابع کتابخانه

 نقاط ضعف (Weaknesses)

W۱- فضای فیزیکی ناکافی و غیراستاندارد کتابخانه

2W _کمبود تعداد کتاب های عمومی جهت اوقات فراغت پرسنل و دانشجویان

W۳- وجود آمار بالای کتاب های قدیمی و رفرنس های قدیمی و ناکارآمد در کتابخانه

W۴- کمبود تجهیزات و فرسوده بودن کامپیوترهای موجود در کتابخانه

W۵- فقدان نرم افزار کتابخانه ای مخصوص به کتابخانه

W6- عدم برخورداری از بودجه متناسب با نیازهای کتابخانه

 

فرصت ها (Opportunities)

O۱- وجود بستر مناسب در بکارگیری فناوری های نوین در ارائه خدمات

O۲- رشد روزافزون تنوع در منابع و خدمات کتابخانه ای

O۳- وجود دانش و امکانات کافی برای انجام خدمات فنی کتابخانه

O۴- استقبال روزافزون کاربران از خدمات دیجیتال و منابع الکترونیک کتابخانه

O۵- برخورداری از بستر لازم جهت ارائه خدمات الکترونیک و ایجاد کتابخانه دیجیتال

O۶- دسترسی به اینترنت پرسرعت برای کاربران دانشگاه

O۷- وجود نظام شبکه‌ اطلاع‌رسانی قوی در دانشگاه و ارتباط و تعامل سازنده با سایر مراکز دانشگاهی

O۸- پیشرفت و توسعه تحقیقات علمی در مراکز علمی و دانشگاهی

O۹- افزایش کادر آموزشی متخصص و کارآموزان در بیمارستان

O۱۰- فراگیر شدن استفاده از خدمات الکترونیک در جامعه هدف

O۱۱- وجود بستر لازم جهت ایجاد کتابخانه بیماران در بخش های بستری

O۱۲- رشد روزافزون آموزش الکترونیک و فراگیر شدن استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی

تهدیدها (Threats)

T1- تأثیر منفی مسائل اقتصادی بر افزایش قیمت کتاب و تجهیزات کتابخانه

T2- عدم تخصیص بودجه متناسب با نیازها و برنامه های راهبردی کتابخانه ها

T3- پایین بودن سرانه فضای مطالعه در دانشگاه نسبت به جامعه استفاده کنندگان
T4- منظور نشدن اهداف و برنامه های کتابخانه در سند چشم انداز و برنامه راهبردی بیمارستان

T5- عدم برخورداری جامعه استفاده کنندگان از یک شبکه اجتماعی فراگیر و ملی جهت تبادل اطلاعات

T6- گسترش بکارگیری شبکه های مجازی مختلف و نبود نقش فعال و جایگاه کتابخانه ها در این حوزه

T7- شیوع و همه گیری ویروس کرونا و عوارض منفی ناشی از آن بر کتابخانه ها

T8- روند رو به رشد مدرک گرایی و کاهش جمعیت دانشجویان کشور

T9- کاهش جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه

اهداف بلندمدت (Goal)

وجه آموزش و یادگیری

G۱- توسعه و ارتقای فعالیت های کتابخانه در زمینه آموزش به بیمار

G۲- کمک به ارتقاء سطح دانش و مهارت های شغلی کارکنان بیمارستان

G۳- مشارکت در آموزش فراگیر و ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانه.

G۴- تقویت همکاری واحدهای درون سازمانی با کتابخانه در زمینه های آموزشی

G۵- کمک به فرایند تولید علم و مدیریت دانش و اطلاعات در سازمان.

G۶- همکاری در برنامه های آموزش به بیمار و ارتقاء سواد سلامت گیرندگان خدمت

وجه فرایند های داخلی

G۷- یکپارچه سازی و بهبود کیفیت خدمات و فعالیت های کتابخانه ای در سطح سازمان

G۸-ارتقای دسترسی آسان و سریع کاربران کتابخانه به منابع چاپی و الکترونیک

G۹- تامین و توسعه زیرساخت های کتابخانه

G۱۰- ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی پزشکی در راستای نیازهای جامعه کاربران

G۱۱- ایجاد و توسعه مجموعه ای غنی و تخصصی از منابع چاپی و الکترونیک در زمینه های موضوعی تحت پوشش

G۱۲- همکاری در زمینه مدیریت و اشتراک دانش و اطلاعات علمی تولید شده در داخل و خارج از سازمان

G۱۳- بهبود و توسعه همکاری با سایر دانشگاه ها، مراکز آموزشی و موسسات علمی در سطح شهرستان

G۱۴- گسترش ارتباط و همکاری بین کتابخانه ای 

وجه کاربران و گیرندگان خدمت

G۱۵- ارتقای سواد اطلاعاتی و مهارت های کلیه کاربران کتابخانه

G۱۶- حمایت از برنامه‌­های آموزشی و پژوهشی دانشگاه و کمک به تحقیقات کاربران و کادر آموزشی

G۱۷- ترویج و اعتلای فرهنگ مطالعه ، آموزش و تحقیق در میان جامعه استفاده کنندگان

G۱۸-کمک به ارتقای سطح دانش تخصصی کارکنان و توسعه مهارتهای حرفه ای مرتبط

G۱۹- ایجاد تسهیل در دستیابی به منابع و خدمات کتابخانه

G۲۰-توسعه اشتراک و مدیریت دانش و اطلاعات در میان جامعه استفاده کنندگان.

G۲۱- افزایش میزان رضایتمندی ذینفعان کتابخانه

G۲۲- افزایش اعضای فعال و دامنه جامعه استفاده کنندگان تحت پوشش کتابخانه

وجه بودجه و امور مالی

G۲۳- افزایش خدمات الکترونیک به منظور ارتقاء بهره وری و کاهش هزینه ها

G۲۴- درآمدزایی از طریق ارائه برخی از خدمات کتابخانه

G۲۵- صرفه جویی در هزینه های مصرفی

G۲۶- همکاری و هماهنگی لازم با امور مالی بیمارستان در جهت افزایش درآمد سالیانه

استراتژی های تهاجمی (SO)

Ø     تغییر و توسعه فضای فیزیکی کتابخانه

Ø     تأمین تجهیزات کتابخانه ای و سیستم کامپیوتر

Ø     کاهش منابع غیر تخصصی در کتابخانه از طریق وجین و مبادله کتاب

Ø     توسعه کتابخانه بیماران و تامین منابع مورد نیاز ایشان

استراتژی های محافظه کارانه (WO)

Ø      جذب درآمد از محل ارائه برخی خدمات

Ø      اشاعه فرهنگ اشتراک دانش و اطلاعات در میان کاربران

Ø     بازنگری و اصلاح آیین نامه کتابخانه ها و شرح وظایف کتابدار بالینی

Ø     رایزنی و هماهنگی با مسئولین ذیربط و سایر کتابخانه ها جهت توسعه فضای مطالعه کاربران

Ø     تقویت خدمات الکترونیک و آموزش رایگان به بیماران و گیرندگان خدمت

Ø     تامین و توسعه منابع سمعی و بصری

استراتژی های رقابتی (ST)

Ø     تشویق و ترغیب کارکنان و دانشجویان جهت بکار گیری راهنماهای آموزشی و مبتنی بر شواهد

Ø     تقویت همکاری بین کتابخانه ای به منظور توسعه و افزایش اشتراک منابع و اطلاعات

Ø     ترغیب کلیه کاربران بالقوه و بالفعل کتابخانه جهت بکارگیری و بهره مندی از وب سایت و خدمات الکترونیک کتابخانه

Ø     افزایش اطلاع رسانی و ارتباط با کاربران کتابخانه از طریق ایجاد کانال ها و شبکه های مجازی

Ø     افزایش ساعات کار کتابخانه و ساعت استفاده از اتاق مطالعه و اینترنت

Ø   تقویت همکاری با کمیته آموزشی، واحد آموزش به بیمار و آموزش ضمن خدمت بیمارستان

استراتژی های تدافعی (WT)

Ø     کاهش اقدامات موازی با کتابخانه توسط واحدهای مختلف در بیمارستان (خرید کتاب، قفسه، نشریات و ایجاد کتابخانه درون بخشی)

Ø     ارتقاء آموزش های چند رسانه ای و ایجاد شبکه های مجازی اجتماعی

Ø     تدوین آیین نامه داخلی کتابخانه مطابق با نیازها و برنامه راهبردی کتابخانه

Ø     کاهش فعالیت ها و عملکردهای خارج از چارچوب و وظایف شغلی

Ø     تعیین و بکارگیری نیروی جایگزین و غیرمتخصص در کتابخانه

Ø     ارتقاء و روزآمدسازی وب سایت کتابخانه بر اساس نیازهای جامعه استفاده کنندگان

 

اهداف کوتاه مدت (objectives)

O۱- روزآمدسازی وب سایت کتابخانه و توسعه خدمات الکترونیک تا پایان ۱۴۰۱

O۲- تامین، گردآوری و ساماندهی مجموعه ای غنی از منابع الکترونیک کتابخانه تا پایان ۱۴۰۲

O۳- تأمین تجهیزات کتابخانه ای و سیستم کامپیوتر

O۴- تهیه و اصلاح خط مشی و فرآیندهای انجام کار در کتابخانه تا پایان ۱۴۰۱

O۵- کاهش اقدامات موازی با کتابخانه توسط واحدهای مختلف در بیمارستان تا سال ۱۴۰۲

O۶- افزایش تعداد اعضای فعال کتابخانه و ضریب امانت منابع به میزان ۶۰ درصد تا پایان ۱۴۰۲

O۷-   تامین منابع کتابخانه بیماران به نحوی که تا پایان سال ۱۴۰۲ برای هر تخت بیمار به میزان ۴ جلد کتاب موجود باشد.

O۸- افزایش قفسه کتب و چینش مجدد مجموعه کتابخانه و ایجاد سهولت بازیابی کتب.

O۹- تدوین آئین نامه داخلی کتابخانه مطابق با خدمات و برنامه های راهبردی کتابخانه تا پایان ۱۴۰۱.

O۱۰- اجرای برنامه های آشنایی با کتابخانه و معرفی منابع و خدمات کتابخانه برای کاربران.

O۱۱- راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی اطلاعات و استفاده از منابع و خدمات الکترونیک کتابخانه

O۱۲- افزایش کتب تخصصی و کاربردی کتابخانه به میزان ۷۰ درصد از کل مجموعه کتب تا پایان ۱۴۰۲

O۱۳- تامین و توسعه منابع سمعی و بصری آموزشی و فرهنگی

O۱۴- همکاری در تهیه راهنماها و بروشورهای آموزشی مورد نیاز گیرندگان خدمت و بیماران

O۱۵-تهیه محتواهای آموزشی و اطلاع رسانی پزشکی از طریق وب سایت کتابخانه و شبکه های مجازی

O۱۶- بهره‌گیری از کانال های ارتباط مجازی در جهت شناساندن امکانات و خدمات کتابخانه به جامعه استفاده کنندگان.

O۱۷- افزایش جذب و پذیرش اعضای جدید کتابخانه با رشد سالیانه ۱۰ درصد

O۱۸- تامین و توسعه منابع تخصصی زنان و زایمان ،کودکان و نوزادان تا پایان ۱۴۰۱.

O۱۹- اطلاع رسانی و معرفی کتابخانه به سایر کتابخانه ها و سازمانها در سطح شهرستان تا پایان ۱۴۰۱.

O۲۰- افزایش همکاری بین کتابخانه ای به طور سالیانه با ۳ کتابخانه در سطح شهرستان تا پایان ۱۴۰۲

  توافق و الزامات

- افزایش کارمفید و ارتقاء بهره وری در کتابخانه

- توانمندسازی کتابخانه در ارتقاء کیفیت خدمات و امکان ارائه خدمات جدید به کاربران

- برخورداری از اعتقاد و انگیزه کافی در مدیران و مسئولین به منظور ایجاد تحول و اجرای برنامه عملیاتی کتابخانه

- اصلاح فرآیندها انجام کار و خط مشی های کتابخانه

- افزایش ساعات کار در بخش های مطالعه و مرکز اینترنت کتابخانه

- استانداردسازی خدمات ارائه شده به مراجعین

- برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز پرسنل کتابخانه

- تخصیص بودجه برنامه های عملیاتی کتابخانه

- توانمندسازی اساتید، کارکنان و دانشجویان در زمینه سواد اطلاعاتی

- بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با برنامه راهبردی کتابخانه

- تقویت همکاری واحدهای درون سازمانی مرتبط با فعالیت ها و خدمات کتابخانه

تهیه و تنظیم:سمیه باعثی