سبزوار، خیابان کاشفی، بیمارستان شهیدان مبینی تلفن بخش امانت: 44238100 (051) ایمیل: mh.lib[at]medsab.ac.ir |
|
آمار بازديد این صفحه: |
293 |
تاریخ آخرین بروزرسانی: |
شنبه ٠٣ آذر ١٤٠٣ |
بیانیه رسالت کتابخانه بیمارستان مبینی به عنوان یک کتابخانه دانشگاهی در راستای پیشبرد اهداف و برنامه های آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه با بهره گیری از حمایت های این بیمارستان و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به ارائه خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی می پردازد. این کتابخانه مأموریت دارد نسبت به شناسایی و تأمین نیازهای اساتید، دانشجویان و سایر جامعه استفاده کنندگان بالقوه و بالفعل خود نسبت به ارتقاء سطح آموزشی و پژوهشی و فرهنگی دانشگاه، تلاش نموده و از طریق توسعه و استاندارد سازی خدمات و امکانات خود، بستر و محیط مناسب را برای کاربران فراهم آورد. همچنین کتابخانه مبینی وظیفه خود می داند که موجبات پیشرفت علمی ، آموزشی و فرهنگی جامعه دانشگاهی را فراهم آورده و از تلاشها و برنامه های دانشگاه در زمینه ارتقای فرهنگ سلامت جامعه و بیماران و نیز امور فرهنگی دانشگاهیان حمایت نموده و در این زمینه همکاری و مشارکت فعال داشته باشد. دورنما کتابخانه بیمارستان مبینی مصمم است با تعالی امکانات و خدمات خود و با ایجاد محیطی مناسب، ضمن توسعه خدمات به کاربران و سایر گیرندگان خدمت و با جلب رضایت آنان ، روند بهبود مستمر خدمات کتابخانه ای را تحقق بخشیده و به عنوان غنی ترین و برترین کتابخانه بیمارستانی در زمینه زنان وزایمان و سایر موضوعات وابسته در سطح استان خراسان رضوی تا سال ۱۴۰۴ مطرح گردد و نسبت به تأمین منابع و اطلاعات مورد نیاز کاربران خود به طور مؤثر و سازنده اقدام نماید. ارزش های استراتژیک - صرفه جویی در وقت کاربران کتابخانه و تکریم ارباب رجوع؛ - مهارت، تخصص و خلاقیت کارکنان کتابخانه در بکارگیری فناوری اطلاعات، خدمات و امکانات کتابخانه ؛ - بهره گیری از فناوری های نوین و شیوه های خلاق و کارآمد در ارائه خدمات کتابخانه؛ - سهولت و دستیابی به منابع کتابخانه با صرف کمترین زمان و هزینه برای کاربران؛ - همکاری گروهی و اشتراک دانش و مهارت در میان کارکنان سازمان ؛ - احترام به حقوق کاربران کتابخانه و سایر گیرندگان خدمت؛ - تلاش در جهت رشد علمی، آموزشی جامعه استفاده کنندگان ؛ - رعایت اخلاق حرفه ای در محیط کار و ارائه خدمات کتابخانه ای به شکل عادلانه، بهینه و کارآمد؛ - تهیه اطلاعات آماری روزآمد، دقیق و قابل اعتماد؛ - اثر بخشی فعالیت های کتابخانه در حوزههای علمی، آموزشی و فرهنگی ؛ - نظم و آراستگی و در دسترس پذیری منابع و خدمات کتابخانه؛ - بهره وری و بهبود فرآیندهای کتابخانه؛ - نوآوری و خلاقیت در خدمات اطلاع رسانی و کتابخانه؛ - تلاش و همکاری در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی دانشگاه ؛ - تشویق و ترغیب کاربران بالقوه جهت استفاده از منابع و خدمات کتابخانه کاربران و ذی نفعان ذی نفعان داخلی کتابخانه پزشکان عمومی پرستاران متخصصان زنان و زایمان متخصصان نوزادان متخصصان بیهوشی کلیه گیرندگان خدمت از بیمارستان ؛ مدیران و کارکنان اداری کادر آموزشی شاغل در بیمارستان ؛ دانشجویان رشته های پزشکی،پرستاری،اتاق عمل،مامایی،هوشبری،رزیدنت های زنان ،رزیدنت های نوزادان کارکنان بخش پیراپزشکی، خدمات و پشتیبانی شاغل در بیمارستان؛ عوامل داخلی و خارجی (SWOT) نقاط قوت (Strengths) 1S- تک تخصصی بودن و جزو معدود کتابخانه های تخصصی در زمینه زنان و زایمان در سطح شهرستان 2S- بکارگیری کتابدار بالینی جهت اداره امور کتابخانه S3- دسترسی کتابخانه و کاربران به منابع الکترونیک و پایگاه های اطلاعاتی S4- وجود پهنای باند و سرعت اینترنت مناسب و برخورداری از شبکه اینترنت داخلی منسجم S5- برخورداری از منابع آموزشی و تخصصی سمعی و بصری S6- برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گیری در مرکز شهر S7- داشتن اعضای هیأت علمی با رتبه علمی بالا و برخورداری از کیفیت آموزشی مناسب در بیمارستان 8S- روند رو به رشد تعداد اعضای تحت پوشش و گسترش مجموعه منابع کتابخانه نقاط ضعف (Weaknesses) W۱- فضای فیزیکی ناکافی و غیراستاندارد کتابخانه 2W _کمبود تعداد کتاب های عمومی جهت اوقات فراغت پرسنل و دانشجویان W۳- وجود آمار بالای کتاب های قدیمی و رفرنس های قدیمی و ناکارآمد در کتابخانه W۴- کمبود تجهیزات و فرسوده بودن کامپیوترهای موجود در کتابخانه W۵- فقدان نرم افزار کتابخانه ای مخصوص به کتابخانه W6- عدم برخورداری از بودجه متناسب با نیازهای کتابخانه
فرصت ها (Opportunities) O۱- وجود بستر مناسب در بکارگیری فناوری های نوین در ارائه خدمات O۲- رشد روزافزون تنوع در منابع و خدمات کتابخانه ای O۳- وجود دانش و امکانات کافی برای انجام خدمات فنی کتابخانه O۴- استقبال روزافزون کاربران از خدمات دیجیتال و منابع الکترونیک کتابخانه O۵- برخورداری از بستر لازم جهت ارائه خدمات الکترونیک و ایجاد کتابخانه دیجیتال O۶- دسترسی به اینترنت پرسرعت برای کاربران دانشگاه O۷- وجود نظام شبکه اطلاعرسانی قوی در دانشگاه و ارتباط و تعامل سازنده با سایر مراکز دانشگاهی O۸- پیشرفت و توسعه تحقیقات علمی در مراکز علمی و دانشگاهی O۹- افزایش کادر آموزشی متخصص و کارآموزان در بیمارستان O۱۰- فراگیر شدن استفاده از خدمات الکترونیک در جامعه هدف O۱۱- وجود بستر لازم جهت ایجاد کتابخانه بیماران در بخش های بستری O۱۲- رشد روزافزون آموزش الکترونیک و فراگیر شدن استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی تهدیدها (Threats) T1- تأثیر منفی مسائل اقتصادی بر افزایش قیمت کتاب و تجهیزات کتابخانه T2- عدم تخصیص بودجه متناسب با نیازها و برنامه های راهبردی کتابخانه ها T3- پایین بودن سرانه فضای مطالعه در دانشگاه نسبت به جامعه استفاده
کنندگان T5- عدم برخورداری جامعه استفاده کنندگان از یک شبکه اجتماعی فراگیر و ملی جهت تبادل اطلاعات T6- گسترش بکارگیری شبکه های مجازی مختلف و نبود نقش فعال و جایگاه کتابخانه ها در این حوزه T7- شیوع و همه گیری ویروس کرونا و عوارض منفی ناشی از آن بر کتابخانه ها T8- روند رو به رشد مدرک گرایی و کاهش جمعیت دانشجویان کشور T9- کاهش جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه اهداف بلندمدت (Goal) وجه آموزش و یادگیری G۱- توسعه و ارتقای فعالیت های کتابخانه در زمینه آموزش به بیمار G۲- کمک به ارتقاء سطح دانش و مهارت های شغلی کارکنان بیمارستان G۳- مشارکت در آموزش فراگیر و ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانه. G۴- تقویت همکاری واحدهای درون سازمانی با کتابخانه در زمینه های آموزشی G۵- کمک به فرایند تولید علم و مدیریت دانش و اطلاعات در سازمان. G۶- همکاری در برنامه های آموزش به بیمار و ارتقاء سواد سلامت گیرندگان خدمت وجه فرایند های داخلی G۷- یکپارچه سازی و بهبود کیفیت خدمات و فعالیت های کتابخانه ای در سطح سازمان G۸-ارتقای دسترسی آسان و سریع کاربران کتابخانه به منابع چاپی و الکترونیک G۹- تامین و توسعه زیرساخت های کتابخانه G۱۰- ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی پزشکی در راستای نیازهای جامعه کاربران G۱۱- ایجاد و توسعه مجموعه ای غنی و تخصصی از منابع چاپی و الکترونیک در زمینه های موضوعی تحت پوشش G۱۲- همکاری در زمینه مدیریت و اشتراک دانش و اطلاعات علمی تولید شده در داخل و خارج از سازمان G۱۳- بهبود و توسعه همکاری با سایر دانشگاه ها، مراکز آموزشی و موسسات علمی در سطح شهرستان G۱۴- گسترش ارتباط و همکاری بین کتابخانه ای وجه کاربران و گیرندگان خدمت G۱۵- ارتقای سواد اطلاعاتی و مهارت های کلیه کاربران کتابخانه G۱۶- حمایت از برنامههای آموزشی و پژوهشی دانشگاه و کمک به تحقیقات کاربران و کادر آموزشی G۱۷- ترویج و اعتلای فرهنگ مطالعه ، آموزش و تحقیق در میان جامعه استفاده کنندگان G۱۸-کمک به ارتقای سطح دانش تخصصی کارکنان و توسعه مهارتهای حرفه ای مرتبط G۱۹- ایجاد تسهیل در دستیابی به منابع و خدمات کتابخانه G۲۰-توسعه اشتراک و مدیریت دانش و اطلاعات در میان جامعه استفاده کنندگان. G۲۱- افزایش میزان رضایتمندی ذینفعان کتابخانه G۲۲- افزایش اعضای فعال و دامنه جامعه استفاده کنندگان تحت پوشش کتابخانه وجه بودجه و امور مالی G۲۳- افزایش خدمات الکترونیک به منظور ارتقاء بهره وری و کاهش هزینه ها G۲۴- درآمدزایی از طریق ارائه برخی از خدمات کتابخانه G۲۵- صرفه جویی در هزینه های مصرفی G۲۶- همکاری و هماهنگی لازم با امور مالی بیمارستان در جهت افزایش درآمد سالیانه استراتژی های تهاجمی (SO) Ø تغییر و توسعه فضای فیزیکی کتابخانه Ø تأمین تجهیزات کتابخانه ای و سیستم کامپیوتر Ø کاهش منابع غیر تخصصی در کتابخانه از طریق وجین و مبادله کتاب Ø توسعه کتابخانه بیماران و تامین منابع مورد نیاز ایشان استراتژی های محافظه کارانه (WO) Ø جذب درآمد از محل ارائه برخی خدمات Ø اشاعه فرهنگ اشتراک دانش و اطلاعات در میان کاربران Ø بازنگری و اصلاح آیین نامه کتابخانه ها و شرح وظایف کتابدار بالینی Ø رایزنی و هماهنگی با مسئولین ذیربط و سایر کتابخانه ها جهت توسعه فضای مطالعه کاربران Ø تقویت خدمات الکترونیک و آموزش رایگان به بیماران و گیرندگان خدمت Ø تامین و توسعه منابع سمعی و بصری استراتژی های رقابتی (ST) Ø تشویق و ترغیب کارکنان و دانشجویان جهت بکار گیری راهنماهای آموزشی و مبتنی بر شواهد Ø تقویت همکاری بین کتابخانه ای به منظور توسعه و افزایش اشتراک منابع و اطلاعات Ø ترغیب کلیه کاربران بالقوه و بالفعل کتابخانه جهت بکارگیری و بهره مندی از وب سایت و خدمات الکترونیک کتابخانه Ø افزایش اطلاع رسانی و ارتباط با کاربران کتابخانه از طریق ایجاد کانال ها و شبکه های مجازی Ø افزایش ساعات کار کتابخانه و ساعت استفاده از اتاق مطالعه و اینترنت Ø تقویت همکاری با کمیته آموزشی، واحد آموزش به بیمار و آموزش ضمن خدمت بیمارستان استراتژی های تدافعی (WT) Ø کاهش اقدامات موازی با کتابخانه توسط واحدهای مختلف در بیمارستان (خرید کتاب، قفسه، نشریات و ایجاد کتابخانه درون بخشی) Ø ارتقاء آموزش های چند رسانه ای و ایجاد شبکه های مجازی اجتماعی Ø تدوین آیین نامه داخلی کتابخانه مطابق با نیازها و برنامه راهبردی کتابخانه Ø کاهش فعالیت ها و عملکردهای خارج از چارچوب و وظایف شغلی Ø تعیین و بکارگیری نیروی جایگزین و غیرمتخصص در کتابخانه Ø ارتقاء و روزآمدسازی وب سایت کتابخانه بر اساس نیازهای جامعه استفاده کنندگان
اهداف کوتاه مدت (objectives) O۱- روزآمدسازی وب سایت کتابخانه و توسعه خدمات الکترونیک تا پایان ۱۴۰۱ O۲- تامین، گردآوری و ساماندهی مجموعه ای غنی از منابع الکترونیک کتابخانه تا پایان ۱۴۰۲ O۳- تأمین تجهیزات کتابخانه ای و سیستم کامپیوتر O۴- تهیه و اصلاح خط مشی و فرآیندهای انجام کار در کتابخانه تا پایان ۱۴۰۱ O۵- کاهش اقدامات موازی با کتابخانه توسط واحدهای مختلف در بیمارستان تا سال ۱۴۰۲ O۶- افزایش تعداد اعضای فعال کتابخانه و ضریب امانت منابع به میزان ۶۰ درصد تا پایان ۱۴۰۲ O۷- تامین منابع کتابخانه بیماران به نحوی که تا پایان سال ۱۴۰۲ برای هر تخت بیمار به میزان ۴ جلد کتاب موجود باشد. O۸- افزایش قفسه کتب و چینش مجدد مجموعه کتابخانه و ایجاد سهولت بازیابی کتب. O۹- تدوین آئین نامه داخلی کتابخانه مطابق با خدمات و برنامه های راهبردی کتابخانه تا پایان ۱۴۰۱. O۱۰- اجرای برنامه های آشنایی با کتابخانه و معرفی منابع و خدمات کتابخانه برای کاربران. O۱۱- راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی اطلاعات و استفاده از منابع و خدمات الکترونیک کتابخانه O۱۲- افزایش کتب تخصصی و کاربردی کتابخانه به میزان ۷۰ درصد از کل مجموعه کتب تا پایان ۱۴۰۲ O۱۳- تامین و توسعه منابع سمعی و بصری آموزشی و فرهنگی O۱۴- همکاری در تهیه راهنماها و بروشورهای آموزشی مورد نیاز گیرندگان خدمت و بیماران O۱۵-تهیه محتواهای آموزشی و اطلاع رسانی پزشکی از طریق وب سایت کتابخانه و شبکه های مجازی O۱۶- بهرهگیری از کانال های ارتباط مجازی در جهت شناساندن امکانات و خدمات کتابخانه به جامعه استفاده کنندگان. O۱۷- افزایش جذب و پذیرش اعضای جدید کتابخانه با رشد سالیانه ۱۰ درصد O۱۸- تامین و توسعه منابع تخصصی زنان و زایمان ،کودکان و نوزادان تا پایان ۱۴۰۱. O۱۹- اطلاع رسانی و معرفی کتابخانه به سایر کتابخانه ها و سازمانها در سطح شهرستان تا پایان ۱۴۰۱. O۲۰- افزایش همکاری بین کتابخانه ای به طور سالیانه با ۳ کتابخانه در سطح شهرستان تا پایان ۱۴۰۲ توافق و الزامات - افزایش کارمفید و ارتقاء بهره وری در کتابخانه - توانمندسازی کتابخانه در ارتقاء کیفیت خدمات و امکان ارائه خدمات جدید به کاربران - برخورداری از اعتقاد و انگیزه کافی در مدیران و مسئولین به منظور ایجاد تحول و اجرای برنامه عملیاتی کتابخانه - اصلاح فرآیندها انجام کار و خط مشی های کتابخانه - افزایش ساعات کار در بخش های مطالعه و مرکز اینترنت کتابخانه - استانداردسازی خدمات ارائه شده به مراجعین - برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز پرسنل کتابخانه - تخصیص بودجه برنامه های عملیاتی کتابخانه - توانمندسازی اساتید، کارکنان و دانشجویان در زمینه سواد اطلاعاتی - بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با برنامه راهبردی کتابخانه - تقویت همکاری واحدهای درون سازمانی مرتبط با فعالیت ها و خدمات کتابخانه تهیه و تنظیم:سمیه باعثی |