فهرست عناوین:
معرفی مرکز آموزشی درمانی پژوهشی ................................................................................................................ صفحه2
رسالت......................................................................................................... صفحه3
دورنما......................................................................................................... صفحه3
بیانیه ارزش ها................................................................................................. صفحه3
ویژگيهاي فرهنگي و بومي مردم منطقه جهت آشنایي بيشتر با فرهنگ بيماران و رعایت و حفظ حقوق بيماران ........صفحه4
معرفي مسئولين واحدهاي مرکز و اعضاي هيات علمي مرکز................................................... صفحه5
فضاهاي فيزیکي مرکز آموزشي درماني........................................................................ صفحه6
قوانين مربوط به رعایت استانداردهاي پوشش.............................................................. صفحه8
معرفي مرکز آموزشي درماني:
مرکز آموزش درمانی امداد شهید دکتر بهشتی سبزوار (معروف به امدادی) درسال 1350 فعالیت خود را به عنوان بیمارستان سوانح زیرنظرجمعیت شیر و خورشیدآن زمان آغاز نمود و به تدریج با تشکیل سازمان منطقه ای بهداری والحاق آن به این سازمان، بخشهای درمانی از حالت عمومی خارج و بخشهای اعصاب و ارتوپدی وجراحی به طور مجزابه آن اضافه شد. سپس باتاسیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به عنوان مرکزآموزشی–درمانی فعالیت خود را ادامه داد.
در زمان جنگ تحمیلی از جمله مراکز مهم و فعال خدمت به مجروحین جنگی بود با توجه به قرارگرفتن شهرستان سبزوار در مسیر تهران–مشهد بار ترومای ناشی ازسوانح ترافیکی درشمال شرق کشور بعد از مشهد به این بیمارستان ارجاع میگردد با توجه به فاصله زیاد جاده شاهرود وسبزوار وعدم وجود مراکز درمانی مجهزدراین مسیرباعث شلوغی ومراجعه ی زیاد مسافرین و زائرین که دچارسانحه شده اند به این مرکزمیگردد و به عنوان سانترقویترو ما شناخته شده می باشد با توجه به وجود تخصصهای مختلف (جراحی عمومی–ارتوپدی وجراحی مغز واعصاب) پوشش و پذیرش تمام عملهای الکتیو اورژانس ازشهرستانهای مجاور (بردسکن–جوین–جغتای–اسفراین - فرومد) به این مرکزارجاع داده میشود. بیمارستان به تدریج مراحل توسعه وگسترش خود را ادامه داد و بخشهایICU– سیتی اسکن– سونوگرافی- پاتولوژی به آن اضافه گردید. شهرستان سبزوار با پوشش جمعیت شهری 300000 نفر و جمعیت حومه 300000 نفر جزء مراکز درمانی پرجمعیت محسوب می شود و از نظر جغرافیایی با توجه به قراگرفتن درمسیراتوبان مشهد–تهران به عنوان بزرگترین و مهمترین بیمارستان ترومای شهرسالیانه به طور متوسط132156مراجعه کننده داشته و بیش از 11088عمل جراحی بزرگ انجام میشود.
بیمارستان امداد که در قسمت شمال شهر بر سر راه سبزوار به طبس واقع شده در زمینی به مساحت 17 هزار متر مربع اهدایی بانو طوبی علوی و با بودجه شیر وخورشید سابق (هلال احمر) ساخته شده است.
( رسالت:(Mission) )
این مرکز با اتکال به الطاف الهی و تکیه بر منابع ارزشمند انسانی،بعنوان مرکز تخصصی تروما و جراحی در غرب استان خراسان رضوی ،زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می باشد و در راستای ارائه خدمات مطلوب تشخیصی - درمانی ، رعایت منشور حقوق بیمار و حفظ کرامت انسانی گام بر میدارد و با هدف ارتقاء سطح سلامت جامعه و آموزش نیروهای متخصص و مجرب،ارتقاء دانش پزشکی،آموزش دانشجویان رشته های پزشکی،پرستاری و پیراپزشکی با استفاده از امکانات،تجهیزات و فناوری های نوین در چارچوب ارزشهای اسلامی رسالت خود را اعلام می دارد.
ــ( دورنما:(Vision) )ــ
با اتکال به عنایت خداوند متعال با افق 5ساله بر آنیم تا سال 1400 با ارائه بهترین خدمات آموزشی،تشخیصی و درمانی به مراجعین و ارتقاء سطح دانش کارکنان و دانشجویان ضمن احراز رتبه برتر استان بر اساس استانداردهای اعتبار بخشی به عنوان یکی از پیشرفته ترین مراکز آموزشی،درمانی و سانتر تروما بین مراکز همجوار شویم.
( بیانیه ارزشها: (values ) )
1- رعایت اصول و ارزشهای اسلامی و انسانی
2- اعتقاد به نیروی انسانی بعنوان ارزشمندترین سرمایه و تلاش در جهت شایسته سالاری
3- رعایت حقوق بیماران٬ مراجعین و کارکنان
4- تلاش در جهت اجرای عدالت اجتماعی در درمان و استقرار نظام سلامت
5- افزایش میزان رضایتمندی و پاسخگویی به بیماران٬ مراجعین و کارکنان
6- نظارت مستمر بر کیفیت مراقبت های استاندارد و اصلاح فرایندها و روش های انجام کار با تاکید بر ایمنی بیمار
7- ارتقاء سطح دانش علمی و مهارت ها و توانمندسازی کارکنان
8- ارتقاء سطح دانش علمی و مهارت ها و توانمندسازی فرگیران(دانشجویان پزشکی و پرستاری و...)
9- همدلی و صداقت
10- شور و نشاط
ویژگيهاي فرهنگي و بومي مردم منطقه جهت آشنایي بيشتر با فرهنگ بيماران و رعایت و حفظ حقوق بيماران
تاریخ سبزوار:
شهر سبزوار یکی از کهن شهرهای با اهمیت ایران است که قدمت آن به هزاران سال قبل از اسلام باز می گردد. به طوری که آثار کشف شده در محوطه ای تاریخی در نزدیکی این شهر نشان داده است که در حدود 6 یا 7 هزار سال قبل اقوامی در این منطقه سکونت داشته اند.
این شهر کهن که در بیشتر ادوار حیات تاریخی خود ، یکی از مراکز فرهنگی و تمدنی خراسان بوده است ، به خاطر برخورداری از شمار بالای آثار و ابنیه به جامانده از دوران باستان تا کنون به شهردیرینه های پایدارمعروف شده است.
وجود آتشکده آذربرزین مهر یکی از سه آتشکده با اهمیت دوران ساسانیان در این شهر نشان از شکوه و مرکزیت فرهنگی سبزوار در دوران قبل از اسلام می دهد.
پس از آن هم در دوره های مختلف اسلامی سبزوار یکی از 4 شهر مهم پایگاه شیعیان در ایران محسوب می شده و کانون تجمع دانشمندان ، حکیمان ، فلاسفه و بزرگان علم و ادب و عرفان بوده است.
یکی از نقاط عطف تاریخ سبزوار در دوران پس از اسلام شکل گرفتن اولین حکومت مردمی شیعه در این شهر بود. که این حکومت با نام سربداران بیش از نیم قرن در مقابل ظلم و تعدی مغولان ایستاد و حماسه های غرورآفرینی خلق کرد. و برخی حتی تشکیل اندیشه ولایت فقیه را که امروزه در حکومت جمهوری اسلامی ایران شاهد آن هستیم برای اولین بار در بطن قیام سربداران جستجو کرده اند.
سبزوار هرچند در طول تاریخ به خاطر اهمیت خاصی که داشت دائماً مورد طمع و هجوم اقوام مهاجم به ایران قرار گرفت و بارها تخریب شد و حتی در برخی دوره ها تا آنجا دچار رکود و زوال شد که به شکل روستایی از توابع نیشابور درآمد. اما بعدها باز توانست با همت و سخت کوشی مردمانش شکوه و عظمت فرهنگی خود را کم و بیش حفظ کرده وگسترش دهد تا اینکه امروز درجایگاه بزرگترین ترین شهرستان استان خراسان رضوی پس از مشهد مقدس قرار گرفته و به قطب مهم دانشگاهی و فرهنگی شرق کشور تبدیل شده و در یکی از دوره های پررونق خود به سر می برد.
معرفي مسئولين واحدهاي مرکز و اعضاي هيات علمي مرکز
مدرک تحصیلی
|
پست سازمانی
|
نام نام خانوادگی
|
ردیف
|
متخصص نروسرجر
|
رئیس بیمارستان
|
دکتر مهدی صنعی
|
1
|
کارشناس پرستاری
|
مدیربیمارستان
|
سید محمد میری
|
2
|
کارشناس پرستاری
|
مدیر پرستاری بیمارستان
|
نسیم حقیقی
|
3
|
فوق تخصص بیهوشی
|
معاونت آموزشی
|
دکتر شکیبا موزری
|
4
|
کارشناس پرستاری
|
کارشناس آموزش
|
هدی رجب زاده
|
5
|
متخصص طب اورژانس
|
مسئول EDU
|
دکتر طهورا افشاری صالح
|
6
|
فوق تخصص بیهوشی
|
هیات علمی گروه بیهوشی
|
دکتر شکیبا موزری
|
7
|
متخصص جراحی عمومی
|
هیات علمی گروه جراحی
|
دکتر مهتاب خواجه
|
8
|
متخصص ارتوپد
|
هیات علمی گروه ارتوپد
|
دکتر سید مهدی میرحمیدی
|
9
|
متخصص طب اورژانس
|
هیات علمی گروه طب اورژانس
|
دکتر طهورا افشاری صالح
|
10
|
کارشناس پرستاری
|
مسئول حراست
|
مهدی شعبانی
|
11
|
کارشناس پرستاری
|
سوپروایزرآموزشی
|
عشرت روزپیکر
|
12
|
کارشناس پرستاری
|
مسئول کنترل عفونت
|
زهرا سویزی
|
13
|
کارشناس بهداشت
|
مسوول کتابخانه
|
الهام عاقلی
|
14
|
کارشناس پرستاری
|
مسئول بهبود کیفیت
|
زهرا سویزی
|
15
|
فضاهاي فيزیکي مرکز آموزشي درماني:
بخشهای فعال بیمارستان عبارتنداز:
1. بخش اورژانس
2. درمانگاه تخصصی
3. بخش جراحي مغز و اعصاب
4. بخش ارتوپدي
5 . بخش جراحي عمومي
6 . بخش مراقبتهاي ويژه
7 . اطاق عمل مركزي
بخشهاي پاراكلينيك عبارتند از:
1. آزمايشگاه تشخيص طبي
2.راديولوژي
3.سي تي اسكن
4. سونوگرافي
5. فیزیوتراپی
واحد آموزش بالینی :
• واحد آموزش باليني دارای 2 کلاس درس یک سالن کنفرانس می باشد.
• دفتر معاونت آموزشي مرکز واقع در دپارتمان آموزشی می باشد.
• دفتر کارشناس مسئول آموزش واقع در دپارتمان آموزشی می باشد.
• کتابخانه مرکز با دارا بودن کتاب هایي با اولویت علمی واقع در محوطه بیمارستان می باشد.
• امكانات رفاهي: پاویون دانشجویي واقع در محوطه بیمارستان جهت استفاده اینترن ها خانم و آقا قرار دارد.
• رختکن دانشجویان واقع در محوطه بیمارستان جهت استفاده دانشجویان خانم و آقا قرار دارد.
• سالن غذا خوری
قوانين مربوط به رعایت استانداردهاي پوشش:
آیین نامه اجرایی " پوشش مناسب و اخلاق حرفه ای " دانشجویان در مرکز آموزشی درمانی امداد
مقدمه:
بي گمان در هر کشوری از جمله کشور عزیز ما، ایران، معيارهای قانوني ، شرعي و عرفي ویژه ای وجژود دارد و سازمان ها
ودستگاه های متبوع برای پيشبرد اهداف خویش لازم است ضوابط و مقررات درون سازماني خاصي را تنظيم و به مرحله ی اجرا
در آورند.
یكي از مواردی که در همه کشورها، مورد عنایت ویژه و تابع مقررات خاصي است، نحوه ی پوشش دانشجویان در محيطهای
آموزشي است.
در جامعه ما که قوانين آن، برگرفته از دین مبين اسلام و قرآن است و عرف و آداب ملي ، مذهبي ما نيز دارای پایه های
مستحكمي است، پوشش ظاهری افراد به خصوص در محيط های آموزشي از ارزش و اهميت قابل توجهي برخوردار است و رعایت
آن در محيط های آموزشي، از یک سو بيان گر احترام گذاشتن به قوانين و مقررات ملي ، مذهبي و ایجاد فضایي آرام و مناسب
مي باشد و از سویي نيز به ارایه تصویری مثبت از اخلاق حرفه ای منجر مي گردد.
بنابراین برای فراهم نمودن محيطي آرام و هماهنگ با آرمان های علمي و اعتقادی در دانشگاه، آیين نامه ی "پوشش مناسب" و
"اخلاق حرفه ای" دانشجویان مرکز آموزشي درماني امداد به شرح ذیل لازم الاجرا مي باشد .
کلیات:
دانشجویان در تمامي محيط های آموزشي پژوهشي )بخشهای درماني- کلينيک ها- سالن کنفرانس – کلاسهای درس -کتابخانه-
سلف سرویس- محيط های اداری ( که تحت عنوان دانشجو، شرکت دارند، مشمول قوانين آیين نامه و شيوه نامه رفتار و پوشش
حرفه ای دانشجویان مرکزآموزشي درماني امداد مي گردند.
پوشش مناسب:
پوشش دانشجویان دختر و پسر ، هنگام ورود به مرکز آموزشي درماني امداد ، باید دارای ویژگي های زیر باشد:
- لباس دانشجویان پسر باید ساده و متعارف بوده و شامل : پيراهن و شلوار مرتب و مناسب باشد از پيراهن و شلوار تنگ و
چسبان، کوتاه و در اندازه غير معمول نباید استفاده شود.
- دانشجویان پسر از پيراهن و شلوار با طرح ها و رنگ های غيرمتعارف نباید استفاده نمایند.
- لباس دانشجویان دختر شامل مانتو مناسب با بلندی تا زانو و شلوار مرتب و مناسب باشد. از مانتو و شلوار چسبان،
کوتاه و در اندازه غيرمعمول نباید استفاده شود.
- دانشجویان دختر از مانتو و شلوار با طرح ها و رنگ های غير متعارف نباید استفاده نمایند.
- کليه دانشجویان پس از حضور در مرکز بایستي روپوش سفيد خود را پوشيده و کارت شناسایي خود را الصاق نمایند و
دکمه های روپوش چه دانشجویان دختر و چه دانشجویان پسر باید در تمام مدت حضور در محيط های آموزشي به طورکامل
بسته باشد.
- از تي شرت ، لباس ورزشي و لباس های حاوی تصاویر و نوشته های نامناسب با عرف خودداری گردد.
- دختران دانشجو، از مقنعه های بلند استفاده کنند بطوریكه حداقل شانه ها را پوشش دهد و حجاب اسلامي مناسب با
ضوابط شرعي را رعایت نمایند. پوشاندن کامل مو مورد تاکيد است.
- پوشيدن کفش ها راحت و بدون صدا (جهت آسایش بيماران در زمان حضور دانشجو در بخش) الزامي ميباشد.
- از به کار بردن زیور آلات مانند دست بند، گردن بند، النگو، انگشتری طلا (به جز حلقه ی ازدواج) و عطرهای تند وحساسيت
زا باید خودداری شود.
- ناخن ها باید کوتاه، تميز، بدون لاک باشد. استفاده از ناخن های مصنوعي و ناخن بلند جایز نمي باشد.
- دانشجویان پسر نباید موهای خود را بلندتر از حد معمول نگاه دارند. (استفاده از مدلهای مو و ریش غيرمتعارف ممنوع مي
باشد.)
الزامات کلي دانشجویان :
- استعمال انواع دخانيات در محيط های آموزشي و باليني اکيداً ممنوع است.
- در زمان حضور در کلاس های درس، سالن های کنفرانس و کتابخانه ها، تلفن های همراه باید خاموش باشند و در مواقع دیگر نيز جز در موارد خيلي ضروری نباید تلفن های همراه را روشن کرد.
- از جویدن آدامس در کلاس های درس ، سالن های کنفرانس و در حضور اساتيد باید خودداری گردد.
- استفاده از هر نوع لوازم آرایش مجاز نمي باشد.
- به همراه داشتن کارت دانشجویي در کليه ساعات حضور در دانشكده الزامي مي باشد.
- رعایت ادب نفس و اخلاق حرفه ای به ویژه فروتني و برخورد مناسب با همكاران و بيماران ضروری و ستودني است.
توجه: در خصوص پوشش آقایان پیراهن آستین بلند الزامی می باشد
پوشش پرسنل جهت اطلاع دانشجویان:
- رعايت حجاب كامل اسلامي و توجه به موازين شرعي، اخلاقي و انساني .
- رعايت يونيفرم رسمي و نصب اتيكت مشخصات فردي تاييد شده
تبصره : لباس فرم رده هاي مختلف كادرپرستاري به شرح ذيل مي باشد :
الف : لباس فرم سوپروايزرها ، سرپرستاران:
- خانمها : مقنعه , روپوش و شلوار سورمه اي
- آقايان : روپوش سفيد و شلوار سورمه اي
ب : لباس فرم پرستاران :
-خانمها : مقنعه و شلوار سورمه اي , روپوش سفيد
-آقايان : روپوش سفيد و شلوار سورمه اي
ج : لباس فرم بهياران :
-خانمها : مقنعه و شلوارو روپوش سفيد
-آقايان : شلوار و روپوش سفيد
ج : لباس فرم كليه رده هاي بخشهاي ويژه :
-خانمها : مقنعه سورمه اي - شلوارو روپوش آبي
-آقايان : شلوار و روپوش آبي
3- نداشتن زيور آلات وآرايش |