مسئول کمیته های بیمارستان شهید بهشتی سبزوار:خانم فاطمه علی آبادی
هدف از تشكيل كميته هاي بيمارستان:
مشاركت و همياري مسئولين بخشها و كارشناسان در كشف،تحليل و ارزيابي مشكلات و همكاري در انتخاب بهترين راه حل
مداخله اي در برخورد با چالشهاي موجود در بيمارستان
فرایند كميته هاي بيمارستان:
• تنظیم جدول زمانبندی برگزاری جلسات کمیته های بیمارستانی منطبق بر فعالیت های جاری بیمارستان
• هدایت فعالیت دبیران کمیته ها منطبق بر برنامه ی تدوینی و اهداف بیمارستانی و شرح وظایف هر کمیته
• مشاوره با مدیر ارشد بیمارستان در خصوص معرفی اعضاء کمیته ها منطبق بر ضوابط ابلاغی و توانمندی افراد
• حضور اعضاء در جلسات کمیته های بیمارستانی
• تدوین بانک جامع اطلاعات کمیته های بیمارستانی در قاب نگهداری مستندات مرتبط
• اطلاع رسانی و مشارکت سازمانی در زمینه ی اجرای مصوبات کمیته های بیمارستانی
• ممیزی فعالیت کمیته ها و ارزیابی عملکرد دبیران کمیته های بیمارستانی
• تعامل دبیران کمیته ها در نحوه ارجاع مصوبات به کمیته های بیمارستان و انجام تعاملات درون سازمانی جهت پیگیری در اجرای مصوبات
• جمع بندی نهائی مجموعه عملکرد کمیته های بیمارستانی
اهداف سالیانه:
• تشکیل به موقع جلسات
• تجزیه و تحلیل مصوبات کمیته ها
• هماهنگی اعضای کمیته ها با دبیران کمیته ها
• هماهنگی دبیران کمیته با مسئول کمیته های بیمارستانی
• ارتقاء اهمیت و جایگاه کمیته های بیمارستانی و افزایش ضمانت و درصد اجرایی مصوبات کمیته ها
• تشکیل جلسات مشترک و منظم ماهیانه بین ریاست بیمارستان و مسئول کمیته ها براساس آئین نامه مربوطه
شرح وظایف:
• هماهنگی زمان تشکیل جلسات کمیته مربوطه با افراد جلسه و تعیین تواتر برقراری جلسه با مسئول کمیته
• تماس با کلیه اعضا جهت شرکت در زمان مقرر و ارسال دستور جلسه قبل از هر جلسه
• اطلاع رسانی جلسات به دفتر ریاست و مدیریت برای هماهنگی بیشتر
• انشاء صورتجلسه و ارسال آن به مسئول کمیته
• تعیین مصوبات جلسه و مسئول پیگیری آن در صورتجلسه
• پیگیری مصوبات جلسه ازمسئول پیگیری در طول مدت زمان مقرر و اعلام گزارش پیگیری تا یک هفته بعد از تشکیل جلسه به ریاست
• آگاه نمودن افراد جدید الورود کمیته و اعلام شرح وظایف به آنان
• مساعدت و همکاری با رئیس جلسه
• دبیر کمیته باید لیستی از اعضای هر کمیته و شرح وظایف آنها را در اختیار داشته باشد ودر رابطه با کمیته کنترل عفونت این لیست در اختیار روسای تمامی بخش ها و واحدهای بیمارستان باشد.
نمودار سازمانی کمیته ها:
کمیته های فعال و ثابت در بیمارستان:
1 کمیته مدیریت خطرِ حوادث و بلایا و کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار(مشترک/مستقل)
2 کمیته درمان ،دارو و تجهیزات پزشکی و اقتصاد درمان(مشترک/مستقل)
3 کمیته پایش و سنجش کیفیت(مستقل)
4 کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات(مستقل)
5 کمیته طب انتقال خون(مستقل)
6 کمیته مرگ و میر و عوارض، آسیب شناسی و نسوج و زیر کمیته های مربوط(مشترک/مستقل)
7 کمیته پیشگیری وکنترل عفونت و بهداشت محیط(مشترک/مستقل)
8 کمیته ارتقای خدمات اورژانس
9 کمیته اخلاق بالینی(مستقل)
قوانین کلی کمیته ها :
• صدور ابلاغ برای روسای کمیته های بیمارستانی ، توسط رئیس
• صدور ابلاغ برای دبیران کمیته های بیمارستانی، توسط رئیس
• برگزاری جلسات کمیته ها مطابق آیین نامه مصوب و حداقل برابر دستورالعمل های ابلاغی و حداکثر متناسب و بر اساس ابعاد عملکردی بیمارستان برای هر کمیته
• ابلاغ روسا/ دبیران کمیته ها با تغییر رئیس/ مدیر تا زمانیکه تصمیم گیری جهت تعویض آنها صورت نگرفته بقوت خود باقی است و نیازی به ابلاغ جدید توسط رئیس/مدیر جدید ندارد.
• درصورت غیبت اعضای ثابت بیش از سه جلسه متوالی و یا بیش از 30 درصد جلسات سالیانه بایستی عضو جدید جایگزین شود.
• همسویی دستور کار جلسات کمیته ها با اهداف و ماموریتهای کمیته ها
• همسویی دستور کار جلسات کمیته ها با مشکلات واقعی و جاری بیمارستان
• اطلاع رسانی دستور کار کمیته به اعضاء قبل از برگزاری جلسات کمیته ها
• تعیین دستور کارهای جلسات کمیته ها در راستای اهداف و ماموریت هر کمیته با مشکلات واقعی و جاری بیمارستان
• تصویب راه حل هایی واضح و مشخص همسو با با دستور کار کمیته
• قابلیت اجرایی مصوبات کمیته ها
• ضمانت اجرایی ( به معنی همراهی تیم مدیریت اجرایی بدون تغییر برای اجرایی شدن مصوبات لذا رئیس / مدیرعامل یا نماینده تام الاختیار او قبل از امضای صورتجلسه بایستی از تامین منابع اطمینان حاصل کند )
• عضویت پزشکان به صورت ثابت یا موقت در کمیته های بیمارستانی
• حضور کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار در جلسات کمیته های اقتصاد درمان، دارو و تجهیزات پزشکی و حفاظت فنی و بهداشت کار، ترویج تغذیه با شیر مادر و مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات در صورت وجود دستور کار مرتبط با ایمنی بیماران و در سایر کمیته با هر دستور کاری الزامی است.
• آیین نامه داخلی هر یک از کمیته ها باید با مشارکت اعضای کمیته تهیه شده و به تأیید مدیران ارشد بیمارستان رسیده باشد
• کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار و نماینده دفتر بهبود کیفیت، عضو تمامی کمیته های بیمارستانی بوده و در تمامی جلسات حضور فعال دارند
• اولویت بخشی به ارتقا مستمر کیفیت و ایمنی بیمار در دستور کار و مصوبات کمیته های بیمارستان
• مشارکت فعال کمیته های مرگ و میر، انتقال خون، دارو و درمان و سایر کمیته ها در موضوعات مرتبط با ایمنی بیمار و ارتقا ء آن
• کسب اطمینان از ایفای نقش موثر کمیته ها ی بیمارستانی از ارتقاء مستمر کیفیت و ایمنی بیمار در ارزیابی اثر بخشی کمیته ها ی بیمارستانی
• وجود شواهد تایید کننده مبنی بر ایفای نقش موثر کمیته ها ی بیمارستانی در ارتقاء مستمر کیفیت و ایمنی بیمار در تمام سطوح عملکردی بیمارستان
شرایط و نحوه انتخاب رئیس و دبیر کمیته ها :
رئیس هرکمیته از طریق ابلاغی به صلاحدید ریاست بیمارستان تیم رهبری و مدیریت و متناسب با وظایف و تخصصهای مورد نیاز تایید می شود .
دبیر کمیته طی ابلاغی از طرف ریاست بیمارستان مطابق با اهداف کمیته در پست متناظر انتخاب می شود.
وظایف رئیس کمیته:
• صیانت از دستور کار جلسه
• تلاش مدبرانه جهت مشارکت کلیه اعضا
• تصمیم گیری مناسب و سریع برای موارد غیر منتظره
• جمع بندی مطالب مطرح شده و پیگیری مصوبات
• تعامل عادلانه با کلیه اعضاء
وظایف دبیر کمیته :
• هماهنگی زمان تشکیل جلسات کمیته مربوطه با افراد جلسه و تعیین تواتر برقراری جلسه با مسئول کمیته
• تماس با کلیه اعضا جهت شرکت در زمان مقرر و ارسال دستور جلسه قبل از هر جلسه
• اطلاع رسانی جلسات به دفتر ریاست و مدیریت برای هماهنگی بیشتر
• انشاء صورتجلسه و ارسال آن به مسئول کمیته (پس از هر جلسه حداکثر تا 72 ساعت)
• تعیین مصوبات جلسه و مسئول پیگیری آن در صورتجلسه
• پیگیری مصوبات جلسه ازمسئول پیگیری در طول مدت زمان مقرر و اعلام گزارش پیگیری تا یک هفته بعد از تشکیل جلسه به ریاست
• آگاه نمودن افراد جدید الورود کمیته و اعلام شرح وظایف به آنان
• مساعدت و همکاری با رئیس جلسه
• دبیر کمیته باید لیستی از اعضای هر کمیته و شرح وظایف آنها را در اختیار داشته باشد ودر رابطه با کمیته کنترل عفونت این لیست در اختیار روسای تمامی بخش ها و واحدهای بیمارستان باشد.
نحوه ارزیابی عملکرد کمیته ها :
• میزان اثربخشی و نحوه پیگیری و اجرای مصوبات کمیته ها توسط دبیر کمیته ها به دفتر بهبود کیفیت گزارش ،و توسط دفتر بهبود بصورت فصلی توسط فرم مربوطه پایش و ارزیابی میشود و نتایج به کمیته مرتبط و تیم مدیریت اجرایی گزارش میشود، ودر این زمینه اقدام اصلاحی لازم به عمل می آید.
• بررسی و تحلیل شاخص های کمیته ها و گزارش در تیم مدیریت اجرایی
نحوه مستند سازی سوابق جلسات کمیته ها :
• کمیته ها در فواصل زمانی منظم تشکیل جلسه داده و حداقل 5 صورتجلسه متوالی و اخیردر فواصل زمانی منظم نزد دبیر کمیته یا واحد بهبود کیفیت بیمارستان موجود می باشد و علاوه بر نگهداری نزد دبیر کمیته، یک نسخه به واحد بهبود کیفیت تحویل می گردد.
• صورت جلسات بایستی شامل حداقل های مورد انتظار فرم صورتجلسه کمیته شامل: تاریخ و ساعت و محل برگزاری جلسه، دستور کار جلسه، فهرست افراد حاضر و غایب، نتایج پیگیری مصوبات جلسات قبل، مباحث مطرح شده توسط اعضای جلسه، مصوبات جدید، مسئول پیگیری مصوبات، مهلت زمانی اجرای مصوبات، امضای اعضای حاضر در جلسه و ذکر اسامی اعضای غایب جلسه و اخذ امضای غایبین پس از جلسه
• مستندات نشان دهند که همه اعضای کمیته به ویژه اعضای جدید ( درمورد اهداف کمیته و وظایف محوله ، به خوبی توجیه شده و آموزش دیده اند ودوره توجیهی برای اعضای جدیدالورود انجام شده و حداقل شامل اهداف کمیته، شرح وظایف، آیین نامه داخلی کمیته باشد.
• حتما نام کمیته در بالای فرم صورتجلسه نوشته شود.
• نام رئیس و دبیر کمیته ذکر شود.
• تاریخ و زمان برگزاری حتما ذکر شود (مثلا14:30 – 12)
• دستور جلسه ذکر شود.
• خلاصه موضوعات مطروح شده توسط افراد شامل پیشنهادات و ...
• ذکر پیگیری مصوبات جلسه قبل و در صورت وجود گزارش اعداد و ارقام، و در انتها ذکر موارد مطروحه بصورت موردی
• در مصوبات جلسه برای هر مصوبه مسئول پیگیری تعیین شود ( تاحد امکان از نوشتن عبارت کلیه اعضا خودداری شود.
• ذکر نام خانوادگی و سمت حاضرین و غایبین الزامی است.
• وجود امضای رئیس بیمارستان یا جانشین تام الاختیار در صورتجلسات موید تایید مصوبات و اخذ ضمانت اجرایی است.
نحوه پیگیری مصوبات :
• پیگیری مصوبات جلسه ازمسئول پیگیری در طول مدت زمان مقرر و اعلام گزارش
• پیگیری در جلسه بعدی در صورت عدم تحقق مصوبه
• مستندات مربوط به پیگیری اجرای مصوبات به صورتجلسه کمیته پیوست باشد.
• تک تک مصوبات جلسات بایستی توسط مسئولین پیگیری ، پیگیری شود و در صورت وجود مشکلی در جهت عدم انجام آن در اسرع وقت مراتب را به تیم مدیریت اجرایی و یا مدیریت بیمارستان گزارش نمایند.
نحوه دعوت به جلسه :
- بایستی حداکثر دو روز قبل از جلسه برای اعضاء دعوتنامه ارسال و به اطلاع اعضاء رسیده شود .
- لازم است در دعوتنامه ضمن دعوت از اعضاء دستور جلسه به اطلاع آنها رسانده شود.
حداقل اعضاء برای رسمیت یافتن جلسه :
جلسات کمیته ها با حضور دو سوم اعضای اصلی رسمیت پیدا می کند .
در صورت نیاز به اعضاء غیر ثابت بر حسب نیاز جلسه مربوطه 2 روز قبل از جلسه با تایید ریاست بیمارستان دعوت نامه جهت حضور در جلسه ارسال میگردد.
|