تاریخچه رشته:
مقطع کارشناسی ناپیوسته فوریتهای پزشکی پیش بیمارستانی بعنوان عضوی از تیم سلامت انجام و ظیفه می نمایند. نقشهای دانش آموختگان این رشته در حوزه عملیاتی-خدماتی،مشاوره ای-ارتباطی و پژوهشی می باشد.
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از سال 1385 با پذیرش دانشجویان در مقطع کاردانی فوریت های پزشکی راه اندازی شده است و از سال 1395 کارشناسی ناپیوسته این رشته را راه اندازی کرده و در حال حاضر نیز دانشجو می پذیرد. در سال ۱۳۹۹ مقطع کاردانی این رشته به دانشکده جوین منتقل شد.
دور نما:
این گروه قصد دارد از طریق بهره گیری از زیرساخت های آموزشی و پژوهشی، درمانی و اورژانس پیش بیمارستانی 115 ، در زمینه تولید علم و تربیت نیروی انسانی با اخلاق، متعهد و پاسخگو در جایگاه برتر قطب نه کشوری قرار گیرد.
رسالت:
این گروه در بستر اسناد بالا دستی و برنامه استراتژیک دانشکده و با بهره گیری از توان و تخصص اساتید و کارشناسان مجرب در حوزه های آموزشی و مهارتی مبتنی بر تکنولوژی روز ، تعامل با مراکز آموزشی و درمانی و سایر گروه های آموزشی و توسعه پژوهش های کاربردی مبتنی بر شواهد تلاش می کند با دادن روح پویایی و روزآمدی به رشته کاردانی فوریت های پزشکی، آموزش و ارتقای دانش در زمینه پیش بیمارستانی، دانش آموختگانی متعهد، آگاه، کارآمد و پاسخگوی نیازهای مراکز اورژانس پیش بیمارستانی جهت خدمت رسانی به مصدومین و ارتقای سطح علمی و عملی کاردان های فوریتهای پزشکی و به تبع آن افزایش کیفیت خدمات اورژانس های پیش بیمارستانی فراهم کند.
ارزش ها:
· تکیه بر ارزش ها و مبانی دینی و فرهنگی برای نجات جان انسانها و یاری و کمک رسانی به بیماران و آسیب دیدگان
· تاکید ویژه بر اخلاق انسانی و ارزشهای معنوی، حرفه ای و قانونی
· آشنایی با جدیدترین روشهای اقدامات درمانی، تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری در سطح پیش بیمارستانی و نیز داشتن دانش، مهارت، قدرت، سرعت و دقت سرلوحه متون آموزشی این دانشجویان قرار گرفته است.
· حفظ کرامت انسانی در خدمت و رعایت حقوق انسانی و فردی و احترام به شخصیت انسانها بعنوان یک رکن ارزشی در متون علمی و آموزشهای ارايه شده به این دانشجویان دیده می شود.
· افزایش توانمندی دانش آموختگان این رشته برای مقابله و پاسخ در حوادث ترافیکی و بحرانهای طبیعی
· تاکید بر اهمیت آموزش دانشجویان بر اساس اصل پژوهش محوری
اهداف کلان:
- توسعه کمی و کیفی اعضای هیات علمی
- توسعه مهارت ها و توانمندی های تخصصی دانشجویان
- توسعه زیرساختهای تهیه و تولید محتوای آموزشی
- توسعه همکاری های درون بخشی
- توسعه همکاری های برون بخشی
- توسعه و حمایت از پژوهش های کاربردی – بنیادی